Wat mag een portrettekening kosten?

Leven als tekenaar of tekenares geeft vaak allerlei romantische illusies 

Maar misschien dacht je dat al, dat is niet voor iedereen…..

In 2015 dacht ik wel goed genoeg te zijn, voor tekenles, voor opdrachten, workshops, kortom alles wat met tekenen te maken had, daar wilde ik voor gaan.

Lekker, de hele dag creatief…ontwerpen, bedenken, dingen laten zien. Tja, wie wil dat nou niet als je gek bent op tekenen?

Maar stel, wat ga je dan vragen voor een tekening? Wat wordt jouw uurloon dan? Ga je voor brinta of biefstuk…

Muntjes en eenzaamheid

Titel: als je het kunt dromen dan kun je het ook
Dromen zijn net staatsloten, je hoopt op iets zonder dat je je verstand gebruikt

Eerst de muntjes zodat je een antwoord krijgt op: ‘Wat mag een portrettekening nu eigenlijk kosten?’

Als je het antwoord op deze vraag gaat ontleden kom je op nog meer……inderdaad vragen als :

  • Welke prijs ga je rekenen?
  • Waar komen je opdrachten vandaan?
  • Wat doe je aan marketing?

Waarom deze vragen? De antwoorden kosten namelijk geld. En kosten gaan van de winst.

Wat is de prijs van een portrettekening?

Als je van tekenen gaat leven is het eindproduct globaal afhankelijk van deze 3:

  • je werkuren
  • je marketing
  • materiaal

Werkuren is duidelijk, de marketing zijn alle kosten, dus ook je website, die je maakt om een opdracht te krijgen. Materiaal kun je zo gek maken als je wilt.

Prijs

De prijsstelling van een portret is een groeiproces. Het eerste wat je denkt is, in het begin: ‘Ik kan nog niet zoveel vragen, zo goed ben ik nou ook weer niet.’

Stel dat je doel is dat je er van wilt leven:

De eerste calculatie die je maakt is te bedenken wat je nodig hebt in een maand. Huur/hypotheek, stroom, eten en waar je geld al niet meer naar toe vliegt.

Dan kijk je hoeveel tijd je gemiddeld kwijt bent aan een tekening. Die tijd, bijvoorbeeld in uren, deel je door het aantal werk uren wat je per maand hebt. dan heb je een idee van hoeveel tekeningen je kunt maken (in de meest ideale omstandigheden natuurlijk)

Nou, dat is een makkie eens kijken: 40 uur per week is laten we stellen 160 uur per maand. Ik maak een tekening in gemiddeld 30 uur, goed, kan ik er 5 maken (op 40×60 cm formaat). Dan heb ik 2500 euro per maand nodig, deel ik door 5 , dan moet iedere tekening 500 euro kosten.

tijd

Ik laat alles buitenbeschouwing verder, BTW, inkomstenbelasting en zo. Voor nu. Eens kijken wat voor berekeningen je krijgt als je naar het uurloon kijkt:

Money, money

Hoe lang je precies over een tekening doet is niet standaard, ik ga voor nu uit van 30 uur, straks laat ik je werkelijke getallen zien.

Stel dat je 150 euro vraagt  (zoveel?!!) voor een portret, ja, zoveel…Deel dat even door die 30 uur

Jawel, 5 euro per uur  (zo weinig?!!!)  Ja zo weinig… Jij moet maar beoordelen of je daarvoor wilt werken of niet…  

Daar staat tegenover dat je geen dure investeringen hoeft te doen. Inlijsten laat je gewoon aan de mensen zelf over.

Maar je snapt dat je met dit bedrag shocking klem zit als je verder wilt. Marketing….hup uurloon omlaag, belasting betalen, wil je weten wat er van die 5 euro overblijft na belasting? Nou, ik niet.

Nog een rekensommetje? Iets meer marge? Nou laten we serieus worden, 29 euro per uur. Ja, echt geld. Maar wat gaat iemand dan betalen?   Ik hoor je al rekenen, 30 x 29 = 870

Denk nog even terug aan die 2500 die nodig is voor huur/eten en nog meer…

Is die 870 dan niet een beetje veel?

Let wel: we hebben het nu alleen over werkuren. Materiaal, marketing en website moeten er nog vanaf en natuurlijk..de dames en heren van leuker kunnen we het niet maken…

Hoe lang doe je er echt over?

Om inzicht te krijgen in het antwoord op deze vraag maakte ik een overzicht vanaf september tot en met november dit jaar:

Als ik het op een rijtje zet:

  • Tekening 1  31 dagen
  • Tekening 2  20 dagen
tekening met elf klaar
Getekend tussen 21 oktober en 9 november
gezicht bijna klaar bij deze portrettekening
Getekend tussen 17 september en 18 ktober

Ben ik er dan elke dag volop mee bezig? Echt niet. Soms maar een uurtje, soms weer helemaal niet en soms 12 uur op een dag. Heel afwisselend net hoeveel zin en ook tijd heb die dag. Ik kan dan ook lastig vaststellen hoeveel uur ik er precies aan werk.

Hoewel tekenen zo heel vrijblijvend lijkt maak ik wel targets. Zonder dat wordt het naar mijn ervaring lastiger om iets af te krijgen. Voor tekeningen is dat moeilijker omdat je nooit precies weet waar je voor komt te staan als je eenmaal bezig bent.

En dat is het allereerste obstakel: als je wil leven van tekenen dan moet je tekenen. Dan vertel ik je nog niet erbij hoeveel tijd je daar bovenop kwijt bent aan nog iets waar je niet zonder kan: marketing.

Waar komen je opdrachten vandaan?

De meeste opdrachten kwamen gewoon via via. Mensen die bij iemand thuis of op het werk een portrettekening zien. En zich bedenken dat zij ook wel een dierbare herinnering of iemand die ze echt lief hebben op papier willen zien.

Het gaat in feite ook niet om het portret zelf maar om het gevoel wat de tekening bij iemand oproept. Als je zorgt voor goede referenties gaat dit kanaal uiteindelijk geheel automatisch werken. De grootste vergissing die je kunt maken is te denken dat alleen je tekeningen verkopen. Dat is niet zo. Eigenlijk verkopen je tekeningen (bijna) helemaal niet. Wat een opdracht binnen haalt is dit:

-hoe mensen jou vinden en waarom je tekent

en

-de emotie, het gevoel, die je tekeningen oproepen.

Zo komt de kwaliteit van je werk eigenlijk pas op de derde plek. Al kun je niet echt spreken van wat 1, 2, of 3 komt. Het is eerder een combinatie van deze drie.

Maar het belang van de eerste 2 punten wordt wel vaak onderschat. Uiteindelijk komen de ervaringen die je als zelfstandig tekenaar of tekenares opdoet de kwaliteit toch wel ten goede.

Dit is met olieverf, 2008, de titel: ‘Trapped.’ Dat is precies hoe ik mijzelf zag dat jaar. Voor mij is het een emotie, maar je kunt er van alles in zien. En waarom ik dit dan zo schilderde? Daar kan ik je geen antwoord opgeven.

Marketing voor een portrettekenaar of tekenares

Één conclusie trok ik al snel, vergeet alle Nima marketing lessen, produkt, prijs, plaats enzovoort. Veel te theoretisch gezever en de praktijk verandert zo snel dat de huidige marketing niet meer gericht is op de slimste of best uitgekiende strategie. Maar veel meer op: ‘Hoe speel ik het snelst in op wat er dagelijks aan kansen voorbij komt.’

Waarom marketing?

Marketing is verpakking. Verpakking van dat wat jij wil verkopen. Nee, geen papier en strik al lijkt het daar wel op. De functie van die verpakking is het relevant maken van je portret of tekening voor jouw doelgroep.

Niemand zit te wachten op weer een portrettekenaar of tekenares. Maar er zat ook niemand te wachten op een Senseo. Met marketing ga je het omgekeerde bereiken. Dat mensen naar je toe komen, uiteindelijk.

Titel: Het totaal schema van marketing met 6 elementen waarmee je de 'verpakking' maakt. En die verpakking maakt jouw portret of tekening relevant voor je doelgroep.
Het totaal schema van marketing met 6 elementen waarmee je de ‘verpakking’ maakt. En die verpakking maakt jouw portret of tekening relevant voor je doelgroep.

Daar heb je vaak wel een lange adem voor nodig. Kijk maar eens naar succesvolle bloggers. Veel van hen verdienden pas wat met hun website na een jaar of 5.

Wanneer komen mensen naar je toe

Misschien denk je nog steeds: ‘Het gaat toch om de tekening?’ Ja, maar als je al las zeker niet alleen. Het gaat ook over waarom jij portrettekenaar of tekenares bent en het gevoel, de emotie, die jij met jouw werk oproept. Dat is de echte opbrengst voor een opdrachtgever.

Mensen willen niet een ‘mooi’ portret. Ze willen:

  • er geweldig uitzien,
  • een prachtig moment voor altijd koesteren
  • of iemand een heel groot plezier doen.

Soms heb je een lange adem nodig………..

En dan komt je wil om de hoek kijken. Je dorst naar overwinning. Misschien moet je soms wel langs de deuren voor je een opdracht binnenhaalt.  In tegenstelling tot deze tijdsdroom, pielen aan een website, nieuwsbrief maken en hoppa daar komen je bestellingen. Niet dus. Overigens is alleen al een website gewoon hard werken.

Marketing is namelijk ook: de meest eenvoudige en snelle weg naar je doel: een bestaan (of bijverdienste) als portrettekenaar of tekenares.

Het voordeel als je op deuren durft te kloppen: je netwerk groeit snel en je ook ontdekt wat echt relevant is voor je doelgroep. En nog veel beter: wie je beste doelgroep is. Overigens betekent op deuren kloppen niet alleen letterlijk van deur naar deur gaan. Maar ook de juiste mensen benaderen. Mensen die je doelgroep zijn. Je komt ver als je weet waar je doelgroep het meest bereikbaar is.

Want ook een doelgroep heb je nodig voor je marketing. Samengevat vormen deze drie je pijlers:

  • verpakking
  • relevant maken
  • doelgroep

en deze elementen plak je aan elkaar door communicatie.

voorbeeld1-surr-werk
Al weer lang terug 1993, iedereen ziet er wel wat anders in maar deze tekening ‘spreekt’ wel

Eenzaamheid

Tekenen doe je alleen. In alle rust. Koptelefoon op of boven op een kamertje wat je over hebt. Voor mij was al die rust teveel van het goede.

Als je opdrachten tekent die je op tijd moet afhebben moet je doorgaan. Je kan natuurlijk best een dag geen zin hebben. Maar dan gaan er wel kostbare uren verloren.

Tel die uren op bij jouw tekening en je uurloon zakt. Dat telt allemaal mee maar wordt vaak vergeten…

Ik koos voor een combinatie en dat komt ook omdat ik die 3 dagen in week bij mijn baas erg leuk vind. Ik heb fijne collega’s en onze werkdagen zijn altijd een ‘feestje’. Ik werk die 3 dagen in de logistiek voor de grootse leverancier van zorghulpmiddelen in Nederland.

Conclusie

De combi van werk en tekenen verloste me niet alleen van de eenzaamheid maar bracht ook meer muntjes in het laatje. Geen stress over waar je de komende maand nu weer van gaat eten, geen stress betekent ook minder druk = meer creativiteit. Is weer meer lol waardoor je ook automatisch productiever bent.

Over de prijs berekening: ik denk als je gewoon lekker tekent en iemand vraagt je eens voor een portret dan kun je die 150 euro wel in overweging nemen.

Maar professioneel…denk aan wat er allemaal vanaf gaat: marketing, tijd aan verkoop activiteit, website, mega tijd aan het schrijven van artikelen, ziektekosten, belasting, en de andere berg rekeningen die je elke maand voor je kiezen krijgt.

Dan kom je met die 150 euro niet verder dan elke dag Brinta.

Veel succes met portrettekenen,

nimble_asset_geschreven-paul
7xverschil eboek

Portret tekenen is geen appeltje eitje

Omdat de meeste mensen achterstevoren beginnen.

Logisch, want je wilt het liefst ineens een portret dat lijkt. Maar dat is gelijk aan de Mount Everst willen beklimmen zonder weten hoe je touw en gereedschap gebruikt.

Ontdek hoe je stap voor stap realistisch gaat portret tekenen waarmee je een ‘amateuristische’ look voorkomt.