Het Tombow wonder
Toen ik super realistisch wilde leren tekenen viel het me op dat bij veel van de fotorealistische tekeningen er juist zo echt uitzagen door die kleine licht reflecties. Huid glinstert soms in de zon, maar ook de ogen en lippen. Dat wit, ja overal omheen tekenen, nee, dat zou wat zijn zeg.
Maar toen kende ik het Tombow wonder niet
De Tombow mono zero is een wonder gum in een staafje van 2,3 mm. Dat is alles. Maar daar maak je de meest fantastische en ook realistische effecten mee in een getekende grafiet laag. Waar ik de Tombow voor gebruik:
- het tekenen van super kleine details, als planten in de achtergrond
- reflectie lichten (high lights) in de ogen of op de huid
- losse haren in de zon
- doezelen van lijnen
Om je te laten zien dat goed en slim materiaal HET verschil maakt tussen amateur en pro heb ik hier in dit artikel 4 dingen waar de Tombow mono zero onmisbaar voor is.
- Het tekenen van kleine details
- Reflectie lichten in verschillende toonwaarden
- Losse haren in de zon
- Doezelen van lijnen.
Tekenen van kleine details
Tekenen is natuurlijk een groot woord met gum. Het is meer dippen van grafiet. Of smeren als je met een gum over je papier veegt. Maar het is juist dat wat voor die kleine realistische details zorgt. Waardoor huid levensecht lijkt.
Huid, zeker in de zon, glimt, die reflectie, die kun je bijna niet tekenen. Omdat het details zijn die meestal inimini zijn. Er omheen met je potlood gaat niet werken. En brok gum ook niet. Maar de Tombow mono zero, helemaal perfect.
Toonwaarden met de mono zero
Ja, nog een stap verder, je kunt ook de mate van licht beïnvloeden, de toonwaarde van de reflectie. Door eenvoudig hard of minder hard te drukken. Het is wel zo dat er grafiet aan het gum blijft kleven. Maar ook dat zie ik als een voordeel omdat je er zo ook mee kunt doezelen.
Door de gum eerst over een getekend vlak grijs te halen geeft het gum zelf, een lichtere toonwaarde waardoor je ook weer hele kleine verlopen van donker naar licht kunt tekenen
Zon zon en nog eens zon
Dat komt het mooiste uit als je een donkere achtergrond hebt. Misschien weet je al iets van toonwaarden maar dan nog maar een keer: iets lijkt lichter als je er een donkere toonwaarde omheen zet.
Nou, dat is met deze haren het geval. Ik tekende ze met een schoongemaakte Tombo mono zero.
Let er wel op dat je niet overdrijft. Eigenlijk is het beter zeker de helft minder te tekenen dan dat je ziet.
Doezelen van lijnen.
Ook dat gaat, door eenvoudig de gum heel licht over een lijn te halen. Hoe harder je drukt hoe minder zichtbaar de lijn en dat kan van pas komen als je net de lijnen van 2 schaduwvlakken tekende omdat je de juiste verhoudingen er mee zocht.
Dan kan het in de lichte gedeelten toch een storende lijn zijn omdat je hem blijft zien. Kan met deze gum opgelost worden.
Conclusie
O.k., het lijkt wel een verkoop praatje dit artikel maar dat zou nergens over gaan want het dingetje kost maar een paar euro inclusief de navullingen dan. Maar het is wel ongelofelijk handig.
Het is geen gum potlood. Die heb ik ook maar was daar niet zo weg van. Gum potlood, deze die ik heb, zijn hard. O.k handig om meer witte details voor elkaar te krijgen maar moeizaam om er een punt aan te krijgen laat staan ze te slijpen.
Een punt om over na te denken is wel: als je ergens met grafiet (potlood of poeder) overheen bent geweest wordt dat deel op je papier nooit meer echt wit. ook niet met gum. Zeker bij ogen is dat iets om rekening mee te houden en kun je beter om die punten, die echt wit moeten blijven, daar omheen tekenen.
En de eind conclusie, goed materiaal is alles.