Ik kocht een zak watten

Bij portretfoto’s zie je dat weleens: prachtige achtergronden, vervaagt, waardoor er meer licht en diepte in de foto zit.

Met potlood is dat monniken werk maar met een zak watten wordt het A) mooier en B) het gaat veel makkelijker.

In dit artikel leer je hoe met watten en grafietpoeder achtergronden tekent voor jouw portrettekeningen

  • wanneer gebruik je achtergronden
  • wat heb je nodig
  • hoe teken je achtergronden met watten

Achtergronden

Niet elke portrettekening vraagt om een achtergrond. Ik gebruik ze zelf wel vaak omdat je er een sfeer mee toevoegt.

Donker waarmee je een portrettekening iets mysterieus kunt meegeven. Of eentje met afwisselend licht en donker, een beetje dat zomers gevoel in jouw tekening brengen.

In het algemeen staat de achtergrond in dienst van het gezicht. Het benadrukt dat wat je wilt laten zien met jouw portrettekening.

2 tekeningen waarbij de eerste zonder achtergrond prima kan maar de tweede zoals je ziet als het ware vraagt om een achtergrond. Het gezicht komt beter uit en ook  lopen de haren naadloos over in de donkere achtergrond.

Een kleine kanttekening: deze achtergrond maakte ik op een nogal arbeidsintensieve manier: eerst een laag houtskool en daaroverheen mengen met 4B potlood.  Ik verzeker je, dan ben je wel even bezig. Dat kan makkelijker met watten:

Wat heb je nodig?

Het eerste spreekt voor zich. Plus: grafietpoeder. Dat kun je gewoon kopen. Of maken.

Hoe slijp jij jouw potloden? Pff… o.k, wat een vraag, met een puntenslijper dacht ik?!  Hmm, dat kan ja maar….wat dacht je van schuurpapier. Plus opvangbak? Watte??  Ja, dat ook maar eerst grafietpoeder verzamelen.

Ik slijp potloden namelijk met mes en schuurpapier als je op de foto ziet. Het grafiet wat normaal verloren gaat in jouw puntenslijper vang je zo op. Zonde om weg te gooien.

grafietopvang bak

Met een mesje haal ik eerst het hout om de grafietstift van het potlood weg en daarna maak ik de punt scherp met schuurpapier.

grafietpoeder en watten

En dan het eindproduct grafietpoeder in bakje. Wat je kunt verwerken met watten.

En dan het vervolg: de achtergrond maken:

Grafietpoeder op het papier strooien. Hoe meer, hoe donkerder op een plek. Jouw watje deppen in het grafiet en gaan.

Als je klaar bent kun je nog verder doezelen met een (A) make up kwast. Natuurlijk kun je ook de hele achtergrond met een kwast maken echter daar zit een maar aan….je krijgt met een kwast geen donkere delen voor elkaar.

Met watten kun je door de druk te veranderen hier en daar donkere plekken toevoegen. Een kwast is eigenlijk meer voor de afwerking.

Het voordeel van deze methode: het kan niet mislukken. Het is een van de weinige onderdelen van een portret waarbij je bijna ongestraft net zolang kan rommelen tot je het helemaal perfect vind. Bijna….

Gum en doezelen met watten gaan niet altijd goed samen. Hangt een beetje van jouw papier af, wat het uiteindelijke effect zal zijn.

Maar wanneer je over een plek uitgebreid jouw gum gebruikte loop je de kans op onverwachte plekken in jouw achtergrond.  En meestal precies waarvan jij denkt: ‘Moet dat nou?’ Met dikker papier heb je daar minder problemen mee, bijvoorbeeld 360 grams acryl dan met dunner, 160 grams papier.

Variatie en compositie

Naast grafietpoeder kun je ook een houtskool laag gebruiken. Wel eerst met houtskool beginnen. Andersom, eerst grafiet werkt niet. Afhankelijk van het papier krijg je een meer korrelig effect wat je hieronder ziet.

Dat lukt beter op dik papier, 360 grams acryl bijvoorbeeld. De lichte delen in de achtergrond zijn met gum erin gezet.

achtergrond maar nu met extra houtskool

achtergrond voor een portrettekening met grafietpoeder

En kun je zo ook de huid in een gezicht ‘tekenen’? Gaat lekker snel.

Ja, dat kan wel. De tekening hieronder en dan het deel van de nek deed ik met watten.

Het nadeel is dat je niet echt heel precies kunt werken en de controle over wat je doet minder is. De kans op vlekken, te donker of te licht op plekken die je niet wilt is groot.

Met gum kun je dan wel weer wat doen maar echt geweldig vind ik het nog niet. Een ander punt is dat realistisch huid tekenen echter lijkt als je ook het wit van het papier laat meespelen. En met watten doezelen en zeker met tissue smeer je het gauw al helemaal dicht.

Een belangrijk verschil vond ik wel dat je met watten veel lichter kan doezelen dan met tissue. Met watten heb je ook minder last van onverwachte strepen op plekken die je niet wilt.

portrettekening voor website


Dus lekker snel, ja kan, maar heeft een prijs. Beter misschien, maar daar moet ik nog mee experimenteren, is dat het gewoon een andere methode is. Maar ik denk wanneer je dat net zo mooi wilt krijgen als met potlood je ook weer net zoveel tijd kwijt bent.

Op een rijtje de voordelen van watten:

  • Het is licht waardoor je de gradaties, de verschillende grijstinten makkelijker kunt variëren dan met tissue.
  • Voor achtergronden met grote oppervlakken is het ideaal en inderdaad, kost veel minder tijd dan zo’n vlak invullen met potlood streepjes. wat je ook ziet op de video hieronder.
  • Wil je echt zwart kun je ongestraft best hard op jouw papier drukken. Waar je met tissue eerder het risico loopt om het papier oppervlak te beschadigen.

Het vraagt wel wat oefening maar dat is met leren tekenen hoe dan ook altijd zo. Maar al die speciale dingetjes maken jouw portretten nog mooier.

Veel succes met tekenen vandaag en groeten uit Helmond,

geschreven paul
7xverschil eboek

Portret tekenen is geen appeltje eitje

Omdat de meeste mensen achterstevoren beginnen.

Logisch, want je wilt het liefst ineens een portret dat lijkt. Maar dat is gelijk aan de Mount Everst willen beklimmen zonder weten hoe je touw en gereedschap gebruikt.

Ontdek hoe je stap voor stap realistisch gaat portret tekenen waarmee je een ‘amateuristische’ look voorkomt.

Paul

Mijn naam is Paul Bakker. Ik benader tekenen gewoon zoals het is. Tekenen doe je voor negentig procent met je hart, de rest is techniek. Dat is waarom niet iedereen leert tekenen. Tekenen is vooral ‘look’ , illusie en gevoel. Dat is vaag, weet ik wel, maar als ik zeg dat een tekening er amateuristisch uitziet weet je haast als vanzelf wat ik bedoel. Bij mij zie je hoe je dat voorkomt en de illusie van ‘Net Echt’ op papier krijgt.

Dit vind je misschien ook leuk...