101 vragen

Portret tekenen in 101 vragen plus antwoorden

Ben je er klaar voor? 9 jaar ervaring met portret tekenen in 101 vragen. Het is een selectie uit vragen via de workshops, of de mail en natuurlijk van deelnemers aan Net Echt.

Inhoudsopgave
  1. Wat doe je met een 9H potlood?
  2. Waarom gebruik jij een electrisch gum, ik dacht zelf aan een tombow eraser mono dust catch
  3. Waarom gebruik jij verlengsets?
  4. Op je site heb je het over aquarel potloden 4B en 8B, wat doe je daarmee? Inkleuren?
  5. Gebruik jij ook kleurpotloden, of doe je alles zwart/wit
  6. Is Derwent houtskool net zo goed als onyx, het merk dat jij op je site noemt.
  7. Wat doe jij met acrylpapier—aquarelleren?
  8. Is overtrekken bedrog?
  9. Hoe begin je het beste met portrettekenen?
  10. Welk fotobewerkings – programma kan ik het beste gebruiken?
  11. Waarom gebruik je houtskool?
  12. Moeten de watten perse bolletjes zijn
  13. Hoe leer ik tekenen vanaf de straat?
  14. Hoe maak je foto’s van jouw tekeningen
  15. Waarom is het makkelijker een portret gezicht ouder te laten lijken dan jonger
  16. Waarom moet ik jouw cursus kopen?
  17. Ik tekende eerst met de Loomis methode maar krijg nog steeds geen portret dat echt lijkt
  18. Hoe teken je net echt haren
  19. Hoe teken je haren in de zon?
  20. Wat is het voordeel van op printpapier tekenen
  21. Kun je echt aquarel papier gebruiken?
  22. Op welk formaat teken je het beste een portret?
  23. Beter 1 op 1 tekenen in het begin of juist niet
  24. Hoe voorkom je dat het haar als geplakt op het hoofd er uit ziet?
  25. Kun je ook zelf grafietpoeder maken?
  26. Hoe maak jij die donkere achtergronden
  27. Waar koop jij je materialen?
  28. Welke soort/merk potloden gebruik jij?
  29. Wat is het verschil tussen Derwent houtskool en Conté a Paris?
  30. Waarom schets jij eerst de ogen?
  31. Waarom maak je eerst een schets?
  32. Wat is het verschil tussen van een foto tekenen en vanaf het echt?
  33. Wat is perspectief precies?
  34. Waar koop ik papier op een rol?
  35. Wat moet ik kunnen wil ik ook een portret gaan schilderen?
  36. Wat kun je met een Tombow gum? De mono zero dan
  37. Waarom kun je beter niet een portret overtrekken?
  38. Welke details kun je beter niet tekenen als je op formaat 30 x 40 cm of kleiner tekent?
  39. Hoe lang doe je over een portrettekening?
  40. Wat mag een portrettekening kosten?
  41. Hoe verkoop jij portrettekeningen?
  42. Wat is het verschil tussen realistisch tekenen en fotorealistisch tekenen?
  43. Wat voor soort kwasten gebruik jij?
  44. Hoe teken je met grafiet poeder?
  45. Waarom moet je een tekening niet met haarlak fixeren?
  46. Hoe bewaar je tekeningen?
  47. Hoe lijst je tekening het best in?
  48. Wat doe je als een schets niet gelijk in 10 minuten lukt?
  49. Waarom begin jij het online programma of jouw workshops met een boom tekenen?
  50. Hoe teken je het best een portret vanaf een mobile?
  51. Wat is de beste belichting voor een portrettekening
  52. Wat is nummer 1 probleem bij veel beginners?
  53. Hoe lang duurt het voor je een goede portret schets kan tekenen?
  54. Waarom is een gezicht zo lastig om te tekenen?
  55. Hoe teken je makkelijk de juiste verhoudingen van een portret
  56. Wat zijn onyx potloden? En waar gebruik je ze voor?
  57. Kun je in 30 dagen leren portrettekenen?
  58. Wat zijn de beste oefeningen voor een portret tekenen
  59. Waarom kun je in het begin beter niet een heel gezicht uitwerken?
  60. Wat is compositie
  61. Wat is een visueel pad
  62. Hoe werkt de regel van derden?
  63. Hoe teken je reflectie in een bril
  64. Hoe bepaal je de sfeer van een portrettekening?
  65. Hoe stuur je de blik van de kijker
  66. Wat heb je aan archetypen als je portretten tekent?
  67. Hoe teken je realistische huidtinten
  68. Hoe teken je rimpels?
  69. Hoe voorkom je dat je tegen het einde je geduld verliest
  70. Hoe teken je het best lippen?
  71. Hoe zorg je dat de lichtreflecties ook echt wit blijven als de ogen?
  72. Hoe begin je met een neus?
  73. Welke lijnen van de schaduwen pak je om verhoudingen in een gezicht te meten, op het oog?
  74. Wat doe je als je schets niet klopt? De verhoudingen te smal enzovoort
  75. Wat maakt de expressie in een gezicht?
  76. Hoe zorg je dat een portret nog meer uitkomt op een tekening?
  77. Moet je kennis hebben van anatomie om een goed portret te tekenen?
  78. Hoe gebruik je water oplosbare grafietpoeder
  79. Wat kun je met een elektrisch gum?
  80. Waar koop jij je materialen?
  81. Wat is beter, online leren tekenen of in het echt met workshops of tekenles?
  82. Hoe werkt de illusie van diepte?
  83. Is talent belangrijk?
  84. Potloden slijpen met een mes of met een puntenslijper?
  85. Waarom moet je eerst houtskool gebruiken op papier en pas daarna eroverheen gaan met potlood. En niet andersom?
  86. Kun je doezelaars slijpen en is dat nodig?
  87. Kun je doezelen met een wattenstaafje
  88. Hoe teken je huidtinten met kleurpotlood
  89. Een strik vraag: wat teken je nou precies? Vormen of licht?
  90. Hoe gebruik je het wit van het papier als je tekent?
  91. Hoe teken je precies een vloeiende overgangen van een licht naar een donker?
  92. Wat is de cirkeltechniek?
  93. Hoe breng je iets abstracts als gevoel over met concrete techniek
  94. Hoeveel potloden heb je echt nodig?
  95. Hoe kies je de achtergrond?
  96. Wat voor soort oefeningen helpen je het meest ( en het snelst?)
  97. Hoe teken je licht met wit potlood en witte waskrijt?
  98. Hoe maak je gebruik van de slechte eigenschappen van houtskool? (vlekken en korrelig)
  99. Hoe verf je met grafiet en gum?
  100. Hoe teken je krullen met gum?
  101. Hoe voorkom je dat de huidtinten veel te donker worden?

Wat doe je met een 9H potlood?

Met 9H kerf ik groeven in het papier waardoor in de gleuf die ontstaat geen grafiet meer komt. Heb je een hele dunne witte lijn, net echt losse haren dus tegen een donkere achtergrond. Oh ja, neem wel dikker papier, liefst 360 grams, anders is de punt van die 9H het mes dat door de boter gaat.

Wil je precies zien hoe dit gaat dan heb ik een overzicht van de stappen voor je getekend.

losse-haren-tekenen-met-9H-potlood

Waarom gebruik jij een electrisch gum, ik dacht zelf aan een tombow eraser mono dust catch

Elektrische gum draait snel rond. En juist daardoor heb je minder druk nodig op het papier en beschadigd het niet zo snel. Gebruik hem vooral om kleine dingen te corrigeren. De Tombow pak ik voor de echt kleine details.

Waarom gebruik jij verlengsets?

Gooi je minder potlood weg. Nog een voordeel, heb ook een elektrische puntenslijper, daar verdwijnt een deel van het potlood in als je hem slijpt. Met een verlengset kan ik een potlood ook hier langer gebruiken.

potlood verlengers

Op je site heb je het over aquarel potloden 4B en 8B, wat doe je daarmee? Inkleuren?

Ja, ik experimenteer graag met allerlei soorten materiaal. Het effect van deze potloden komt in lagen dicht bij huidtinten. Maar uiteindelijk was het geen succes omdat je deze potloden, beetje vettig, niet of nauwelijks kan doezelen.

Gebruik jij ook kleurpotloden, of doe je alles zwart/wit

Heb weleens met kleur gewerkt ja, maar was er niet weg van. Wel vaak olieverf schilderijen gemaakt en aquarellen. Heb wel een artikel over kleurpotloden experiment geschreven: onderschat kleurpotlood niet.

Is Derwent houtskool net zo goed als onyx, het merk dat jij op je site noemt.

Onyx is een speciaal potlood wat donkerder kan als 9B. (Het is geen houtskool) Het voordeel is dat het harder is dan 9B en je hiermee hele dunne lijntje kunt maken, bijv. voor de wimpers. Overigens is Onyx van Derwent.

Wat doe jij met acrylpapier—aquarelleren?

Nee, ik gebruik dit voor grote tekeningen, minimaal 50 x 70 cm waar ik veel met houtskool ga werken. Is persoonlijke voorkeur maar ik vind dat dikke papier lekker werken wanneer je ook veel gaat tekenen met gum ( en gum effecten)

Met houtskool, grafiet potlood gecombineerd met gum technieken kun je effecten maken die je met potlood alleen niet voor elkaar krijgt.

Is overtrekken bedrog?

Ik weet dat er heel veel mensen zijn die zeggen dat dat bedrog is dat lees ik vaak op internet maar als alleen de schets er op staat heb je nog geen realistische portret. Dan begint het pas.

Dus overtrekken is uiteindelijk gewoon kunst omdat wat je maakt, het resultaat, hoe dan ook iets van jou is. Dat overtrekken niet echt goed werkt, dat klopt. Want ondanks dat je een foto overtrekt is dat nog geen garantie dat het dan ook echt lijkt.

En boven alles, je leert zeker niet tekenen en kijken naar het onderwerp. Uiteindelijk kost het meer tijd, is het veel gedoe en is het resultaat altijd maar zo zo….

Hoe begin je het beste met portrettekenen?

In het algemeen: neem niet teveel hooi op je vork. Begin met het tekenen van schetsen. Blijf proberen om uit de losse pols schetsen te maken, liefst op een beetje groot papier, 30 x 40 cm en werk die schetsen niet uit. Waarom zou je als de verhoudingen niet goed zijn?

Maak er 20 – 30 en ga dan onderzoeken wat er niet klopt. En maak het steeds van 1 gezicht. Tot je hem, of haar, goed hebt. Dan wordt het tijd om verder te leren, waar je precies op let, hoe je de schaduwen gaat tekenen en welke lijnen je pakt voor het begin.

Welk fotobewerkings – programma kan ik het beste gebruiken?

Ik gebruik Gimp. Kost niks. Om afbeeldingen te verkleinen voor de website, om te spelen met contrast en om combinaties te maken zodat ik de composities kan vergelijken.

Waarom gebruik je houtskool?

Grafietpotlood wordt nooit echt diep zwart. Hoe hard je ook drukt op jouw potlood. Donkergrijs is het maximale. Maar als je eerst een laag houtskool tekent en daaroverheen met grafiet potlood gaat heb je in 2 lagen echt zwart te pakken.

Moeten de watten perse bolletjes zijn

Om te doezelen met watten heb je niet persé bolletjes nodig. Ik kies hoe en wat afhankelijk van wat en hoe groot stuk dat ik wil doezelen. 

Hoe leer ik tekenen vanaf de straat?

Je begint met het maken van schetsen die je niet uitwerkt. In 10 minuten. Ongeveer dan, je kunt er nooit precies een tijd op plakken maar die tijd heeft wel een doel: namelijk dat je niet teveel in details gaat.

Je leert met een paar lijnen de essentie van een gezicht vangen zodat je al snel herkent wie het is. Het makkelijkst gaat dat als je een systeem aanleert: je begint eerst met de ogen, dan verder, neus mond en tot de kin. Dan de ‘buitenlijnen'(wang, kin en haarlijn) en dat in rechte lijnen.

Daarna zet je de vorm van het gezicht erin, teken je de omtrek van de haren en teken je de nek.

Nu wordt het kijken en vergelijken. Zit je nog goed, dan de eerste schaduwen, meestal begin je ook weer rond het oog. En zo verder naar neus, lippen, kin en de wangen. Tot je hem of haar hebt.

Hoe maak je foto’s van jouw tekeningen

Het beste neem je setje videolampen, 2 stuks en die zet je schuin boven je tekening, tegenovergesteld aan elkaar. Licht genoeg is belangrijk wil je een scherp beeld.

Flitsen kan ook maar dan ben je gebonden aan het fotograferen onder een hoek. Anders krijg je de reflectie van het grafiet te zien op de opnamen.

Bovendien heb je met flitsen maar licht van 1 kant. Dat kan er voor zorgen dat 1 van beide kanten minder licht krijgt.

grafiet glans
reflectie van grafiet

Waarom is het makkelijker een portret gezicht ouder te laten lijken dan jonger

We zijn als tekenaar of tekenares eerder geneigd de hoeken van de lijnen te overdrijven dan ze realistisch te houden.

Als je de rondingen in een gezicht hoekiger maakt lijkt iemand al snel ouder.

Denk aan de hoeken in een gezicht overdrijven.

Je voorkomt dit door een gezicht eerst te tekenen, althans de omtrek, in rechte lijnen

Waarom moet ik jouw cursus kopen?

Ha, ha een beetje reclame dan. o.k, dit is vraag 102 en telt niet mee voor de lijst. Nee, zonder gekheid, een betere vraag zou zijn: ‘Moet ik wel of geen cursus kopen.’

Som voor jezelf de redenen op waarom je het niet zou doen:

  • ik denk niet dat ik het ga gebruiken
  • ik denk dat ik met gratis tips net zover kom
  • het is me niet zo duidelijk wat het voor me opbrengt

Ik kan niet in jouw schoenen staan maar snap jouw dilemma. Maar wellicht dat dit je helpt. Als ik een cursus koop vraag ik mij altijd 2 dingen af:

‘Wil ik mij vastleggen voor deze investering,’ want ja, als je iets koopt moet je het ook echt gaan doen.
En als tweede, kijk ik altijd naar wat er op de website staat, de schrijfstijl dat soort dingen, dus eigenlijk de vraag: ‘Past het bij mij?’

Daarbij komt wel: uitstel is, nou ja, vul maar in.

Ik tekende eerst met de Loomis methode maar krijg nog steeds geen portret dat echt lijkt

Een methode zegt eigenlijk: ‘Als je het zo en zo doet dan heb je altijd resultaat.’ Dat het niet zo gaat is wel duidelijk. Denk maar aan de huppeldepup manieren om miljonair te woorden of de 10 x methoden om je dromen waar te maken. Hoeveel mensen worden er nu echt rijk? Het is met alles zo, het obstakel is hoe jij iets bekijkt.

In het geval van tekenen letterlijk. Tekenen is het overbrengen van licht en schaduw uit de 3d wereld naar een plat vlak. Dat vraagt om een andere manier van kijken dan je normaal gewend bent. Dat is het echte struikelblok.

Hoe teken je net echt haren

Zoveel mogelijk niet. Als je begint aan haren tekenen weet je al snel dat je beter niet elk los haartje moet gaan tekenen. Dat betekent dat je haren ook, net als het gezicht, beter in vlakken kunt verdelen. Vlakken van licht en donker. In die vlakken breng je dan details aan die het net echt maken. Kort door de bocht maar een video zegt meer.

Hoe teken je haren in de zon?

Met een gummetje tegen een donkere achtergrond. En niet allemaal, enkele is genoeg voor een realistische net echt indruk.

Als gum pak ik dan een Tombow mono zero. Of de elektrische gum. De laatste moet je wel mee uitkijken want dan heb je snel te dikke lijnen.

haren in tegenlicht

Wat is het voordeel van op printpapier tekenen

Dat schaduwen er niet uit zien, dat je met 1x gummen je papier bijna volledig verwoest en dat je aan het eind denkt: ‘Het lukt niet dit zal wel niks voor mij zijn.’

Kun je echt aquarel papier gebruiken?

Ik heb nog wat duur aquarelpapier liggen maar dat gebruik ik niet. Zit hem in de structuur. Als je een zwart vlak tekent zie je steeds van die witte puntjes. Lelijk dus.

Op welk formaat teken je het beste een portret?

Daar is geen gouden regel voor maar het is simpel, op een groter formaat, dus 30 x 40 cm, wat is groot natuurlijk. Het voordeel is dat je meer ruimte hebt en niet, zeker als je begint met 2 dingen tegelijk bezig bent, als past het wel op dit formaat en dan ook nog eens kloppen de verhoudingen wel zo?

Beter 1 op 1 tekenen in het begin of juist niet

Als vervolg op de vorige vraag: 1 op 1 is makkelijker. In het begin dan. Als je gaat vergroten of verkleinen ben je weer met 2 dingen tegelijk bezig en maakt het alleen maar lastig. Heb je een voordeel als je vanaf een scherm tekent, kun je precies in en uitzoomen tot zover je wilt.

Hoe voorkom je dat het haar als geplakt op het hoofd er uit ziet?

Door de overgang, als je ook ziet op foto’s, te maken in de schaduw en hele dunne lijntjes te trekken van het vlak waar de haren beginnen tot op de hoofdhuid.

De haren zelf teken ik met zacht potlood, 3B, 4B maar de uiteinden, dus de overgang naar de huid met een H, krijg je haast als vanzelf hele scherp, vervagende lijntjes.

Kun je ook zelf grafietpoeder maken?

Ja, als je potloden slijpt met een mes en ze daarna, voor de scherpe punt, over een stuk schuurpapier haalt. Wat van het schuurpapier valt vang je op een een bak en na verloop van tijd heb je een berg(je) grafietpoeder. Ik doe niet aan scheiden van soorten (hard en zachte potloden) maar ik houd wel houtskool en grafiet apart.

Hoe maak jij die donkere achtergronden

Men neme de grafietpoeder bak, strooi wat op het papier en wrijf het uit met een tissue. Dat is alles. Hard drukken wordt donker, kwast gebruiken wordt lichter.

Waar koop jij je materialen?

Ik kocht vaak bij de kwast maar voor je gaat bestellen, check de reviews en trek je eigen conclusie. Ik bestel ook bij van Beek Art en Amazon. Om het makkelijk te maken heb ik een pdf met een kort overzicht gemaakt

Welke soort/merk potloden gebruik jij?

Derwent en soms Winsor en Newton. Derwent soft graphic om precies te zijn. (de link gaat naar Amazon en nee, ik krijg geen commissie, ik werk niet samen met webshops net als dat er geen advertenties op deze website staan) Maar de Derwent potloden zijn mijn favoriet. Vooral de zachte potloden, kun je geweldige doezel effecten mee bereiken.

Wat is het verschil tussen Derwent houtskool en Conté a Paris?

Derwent is meer korrel, en Conté wat vettiger. Heb een lijstje met verschillen van verschillende merken.

Waarom schets jij eerst de ogen?

Ik heb mijzelf aangeleerd om vanuit de ogen te beginnen en vandaar uit met de hulp van de schaduwen in een gezicht de juiste verhoudingen te vinden.

Omdat de ogen een klein onderdeel zijn in het geheel kun je die ook makkelijker, wat is makkelijk bij portretten tekenen, maar toch makkelijker gelijkend krijgen. En als de basis goed is ga ik naar de volgende stap het schetsen van de neus en zo verder.

Een ander punt is, als de ogen niet goed zijn kun je de rest ook net zo goed laten en beter gelijk overnieuw beginnen. Spaart een hoop tijd.

Waarom maak je eerst een schets?

Dat doe ik op goedkoop papier. Als ik niet in 1x het zo krijg als het zou moeten kan ik nog lekker gummen. Doe je dat op het goede tekenpapier dan ben je mooi de klos.

Die gum lijnen ga je zien, in de vorm van vlekken als je met de schaduwen in de weer gaat. Wanneer je dan kwasten of tissue gebruikt krijg je vlekken op plaatsen waarvan jij denkt: ‘Waarom nou???’

Als de schets klaar is zet ik hem met een lightpad over op het goede papier.

Wat is het verschil tussen van een foto tekenen en vanaf het echt?

Een foto is al plat. dat zou het makkelijker moeten maken. Maar in de praktijk is het net zo lastig, het begin dan. Het grootste verschil is dan ook niet de manier waarop je naar je voorbeeld kijkt maar de tijd die je hebt om rustig verder te tekenen. Zijn er nog mensen die 2 uur stil willen zitten?

Dus kort: het verschil zit hem tussen perspectief in het echt en dat op een plat vlak, wat mooi aansluit op de volgende vraag:

Wat is perspectief precies?

Perspectief bestaat in het echt natuurlijk niet. Iets in de verte wordt niet echt kleiner. Het is een gevolg van hoe wij kijken. En dat gevolg, perspectief, gebruik je om de illusie van diepte op papier te zetten.

Perspectief zit simpel in elkaar als ik je laat zien. Je hebt 2 soorten, met toonwaarden en met lijnen.

cirkel-en-diepte
Door toonwaarden krijg je diepte, dus perspectief
tekening onderschildering voor compositie landschap
Wat je ook in een tekening gebruikt, als je bij de pijlen ziet bij 3) lichte en 4) donkere toonwaarden

Waar koop ik papier op een rol?

Dat wisselt. Zijn, in Nederland, niet altijd even goed op voorraad. Ik kan je dan ook geen ander advies geven dan Google er op los te laten. Dan krijg je vaak de meest recente mogelijkheden.

Wat moet ik kunnen wil ik ook een portret gaan schilderen?

Een goede schets maken. En dan met houtskool op doek of direct met een kwast. Dat vraagt er om dat je in staat bent om de hoofdlijnen neer te zetten.

Dat betekent weer dat je, op het oog, verhoudingen moet kunnen zien, wat weer betekent, wil je dat leren, dat je vaak 10 minuten schetsen moet maken. Schetsen, dus niet afwerken. Maar zorgen dat je de lijnen goed op papier krijgt. Hoe je het best kunt beginnen met schetsen is dat je leert een gezicht, de verhoudingen, op te bouwen vanaf de ogen.

Wat kun je met een Tombow gum? De mono zero dan

Nou, niet gummen dus, daar is t’ie veel te klein voor, een 2,3mm staafje.

Het is bedoelt voor super fijne details.

Ken je misschien wel, die licht plekjes, reflectie, op en rond de ogen. Ideaal daarvoor.

Waarom kun je beter niet een portret overtrekken?

Iemand schreef me eens dat ze het gevoel had dat de ‘ziel’ in haar portretten ontbrak. Bij degenen die ze had opgemeten. Die uit de losse pols leken dan wel niet zo realistisch maar, als zij schreef, iedereen herkende deze tekeningen en ook dat er meer gevoel in zat. En dat was het perfecte antwoord op deze vraag.

Als je dat niet gelooft kun je het volgende experiment gaan doen: trek een foto over, zet de lijnen op papier en zet er dan de schaduwen in. Ik geef je op een briefje dat het dan toch nog niet echt lijkt.

Welke details kun je beter niet tekenen als je op formaat 30 x 40 cm of kleiner tekent?

Neusharen? Oorharen? Nou ja, voor als je die al tekende dan. Maar ik geef zelf de voorkeur aan minder wimpers, of alleen de suggestie daarvan maar nog een stap verder: de manier waarop je de huid tekent. Op een kleiner formaat pak of grotere delen een kwast om te doezelen terwijl op een groter formaat je a) in meer lagen tekent en b) kleinere stukken doezelt. En dan met tissue, zeker voor de donkerste delen.

Waar je ook minder details in tekent zijn de haren. Haren teken je sowieso beter als vlakken maar op een klein formaat geldt dat helemaal.

Hoe lang doe je over een portrettekening?

Voor een goed antwoord maak ik een verdeling in formaat: plusminus 30 x 40 cm en groter. De eerste ongeveer 8 uur en de tweede heb ik nooit echt gemeten omdat ik altijd meerdere dagen er mee bezig ben. Je kan een beetje als gemiddelde aanhouden dan ik elke maand een echt grote tekening maak, op 50 x 70 cm papier. En dan teken ik niet elke dag.

Wat mag een portrettekening kosten?

Dat kan ik niet voor je bepalen natuurlijk maar benader het eenvoudig: hoeveel uur ben je er mee bezig en dan wat is voor jou een goed uur tarief? Een makkelijk keer sommetje en je hebt het antwoord.

Hoe verkoop jij portrettekeningen?

Niet. Ik doe er niks aan op dit moment. Alles wat ik krijg komt via deze website. Je zou dus kunnen zeggen ik doe aan online marketing. Dat klopt wel maar is gericht op het promoten van de cursus portrettekenen: Net Echt Online. En dan komt er wel eens iemand die vraagt om een portret ja.

Wat is het verschil tussen realistisch tekenen en fotorealistisch tekenen?

Het formaat en de manier waarop. Het formaat is duidelijk, groot is meer details. De manier waarop, daar bedoel ik mee hoe je zo’n tekening opzet. Misschien zag je het al eens, veel fotorealisten gebruiken rasters. Omdat ze zo’n tekening vaak per vierkante centimeter maken.

Het grootste struikelblok bij fotorealistisch tekenen is dan ook: geduld

Wat voor soort kwasten gebruik jij?

Meest make up kwasten, heb je in verschillende maten en zijn erg zacht. Kun je prachtige effecten mee bereiken.

Hoe teken je met grafiet poeder?

Niet, het is eerder verven met grafiet. Of doezelen met tissue. Een kwast gebruik ik alleen als dat vlak niet donker hoeft te worden. Dat gaat niet met een kwast omdat je er minder hard mee kunt drukken. .

Wil je donkere vlakken, als bijvoorbeeld in de achtergrond, dan heb je tissue nodig.

Waarom moet je een tekening niet met haarlak fixeren?

Haarlak plakt. Check dit artikel over tekenen met houtskool

Hoe bewaar je tekeningen?

Rechtop tussen 2 houten platen met tussen elke tekening een stuk inpakpapier. Om de getekende laag te beschermen. Je zou ze zo ook liggend kunnen bewaren. Heb je wel een flink stuk inpakpapier nodig maar dat kun je bestellen.

Hoe lijst je tekening het best in?

Ik zou voor in glas kiezen en met een passepartout. Dan raakt het glas de tekening zelf niet en het staat mooier.

Wat doe je als een schets niet gelijk in 10 minuten lukt?

Meestal doorgaan, want het is makkelijker om bij de goede lijnen te komen vanaf die verkeerde dan helemaal opnieuw.

Waarom begin jij het online programma of jouw workshops met een boom tekenen?

Een boom tekenen vraagt om weten hoe perspectief in elkaar zit, diepte maken met schaduwen, contrast verschillen benadrukken en nog veel meer technieken die je ook met een portret nodig hebt. Maar, en dat is waarom ik met de boom begin, een boom hoeft niet precies te lijken. In het begin hoef je alleen maar te focussen op die techniek waar je mee bezig bent.

Wat heeft het voor zin om aan een portret te beginnen als je geen tekentechniek kent? Dat is eigenlijk achterstevoren beginnen.

Hoe teken je het best een portret vanaf een mobile?

Dat is een klein schermpje en dan heb je niet makkelijk het hele overzicht van het hele gezicht. Daarom begin ik dan met de ogen, kun je ook mooi inzoomen voor details en bouw het vandaar uit op. Vanaf de ogen zoek ik naar de schaduwen om de ogen en zoek zo steeds afstand naar het volgende deel van het gezicht.

Op die manier kom je op de juiste verhoudingen. Een beetje als je een puzzel maakt alleen nu zijn de stukjes de schaduwvlakken in het gezicht. Overigens als je toch veel van foto tekent, neem een tablet, heb je net even wat meer beeld en je legt het nog steeds zo naast je neer.

Wat is de beste belichting voor een portrettekening

Leonardo da Vinci schreef in één van zijn dagboeken: hang in de zon een laken boven het hoofd van die persoon om het juiste zachte licht te krijgen. Dat deed hij om te voorkomen dat je hele zware contrasten moet gaan tekenen waardoor het gezicht minder goed naar voren komt.

Je kunt zoiets wel met opzet gebruiken in een bepaalde belichting dan om een sfeer op te roepen.

Maar het best kun je een portret tekenen met diffuus licht. Zodat je goed zicht hebt op de schaduwen en ook de ogen. Fotografeer maar eens iemand in de zon. Als je dan naar de ogen kijkt zie je dat ze wel donker lijken. Ogen liggen een beetje naar binnen, als het ware onder een afdakje in de schedel.

Wat is nummer 1 probleem bij veel beginners?

Gebrek aan contrast, staat een beetje haaks op het antwoord op de vorige vraag maar ook met zacht licht heb je delen die gewoon zwart zijn. Dat begin al met de ogen.

Voor mij, wil je een portret echt, nou ja, bij wijze van dan ‘levend’ krijgen, dan moeten de ogen eruit springen. Dat doe je met contrast. En dat lukt niet met potlood alleen. Vandaar dat ik houtskool gebruik.

Hoe lang duurt het voor je een goede portret schets kan tekenen?

Als je er elke dag mee bezig bent, met Net Echt gemiddeld een maand. Ik heb dat experiment o.a. met mijn zoon gedaan. Hij kon totaal niet tekenen maar vroeg zich af of dat zou gaan in 4 weken.

Elke dag 2-4x een 10 minuten schets en met 4 weken teken je dan een schets die ook lijkt. Daarbij telt ook dat je weet op welke lijnen je moet letten en hoe je perspectief maakt op een plat vlak.

Waarom is een gezicht zo lastig om te tekenen?

2 dingen: het moet precies lijken, bij een boom maakt het niet uit of er een tak verkeerd hangt, niemand die daar over valt. Maar een streep in het gezicht kan al snel de gelijkenis totaal verwoesten.

En als tweede, zeker in het begin, omdat we tekenen vanuit ingebouwde programma’s. Tekenen is dan ook niet tekentechniek in het begin maar het valt of staat met hoe je naar je onderwerp kijkt.

Een voorbeeld van een ingebouwd programma is, stel je kent iemand die niet kan of nooit tekent. Je vraagt hem of haar om een oog te tekenen. 10 tegen 1 dat het nog het meest lijkt op 2 halve maantjes op elkaar met een rondje erin.

Hoe teken je makkelijk de juiste verhoudingen van een portret

Daar is niet 1 manier voor, het is een combi van tekenen en kijken. Maar om te beginnen: vereenvoudigen. Een gezicht is vooral veel kromme lijnen. Om meer houvast te krijgen zet je, denkbeeldig of op papier, een vierkant om het gezicht.

Die rechte lijnen geven dan een referentie voor de verhoudingen. Het tweede wat je dan doet is de eerste schets zoveel mogelijk in rechte lijnen te tekenen. Lijnen die enkel een richting aangeven. Daarmee teken je een soort frame waarop je verder bouwt.

Wat zijn onyx potloden? En waar gebruik je ze voor?

Onyx is een type naam van het merk Derwent. Het zijn speciale potloden als alternatief voor houtskool om beter zwart te kunnen tekenen. Grafiet potloden komen maximaal tot heel donker grijs. En dan moet je nog flink drukken op jouw potlood.

Kun je in 30 dagen leren portrettekenen?

Ja, al begrijp je al: er is een maar…Bedoel je 30 dagen lang 8 uur per dag? Dan maak je een goede kans. Maar ik zou het verdelen in stappen: eerst een geweldige schets kunnen maken en dan heb je het meest lastige deel al gehad. Dat lukt je wel in een maand. En dan heb je die 8 uur per dag niet nodig.

Wat zijn de beste oefeningen voor een portret tekenen

Die oefeningen waarbij je vooral leert kijken. In basis is portrettekenen, overigens alle tekenen en schilderen vanaf een voorbeeld, iets wat je vanuit je geheugen doet. Je kijkt naar het voorbeeld, je kijkt weg naar je papier en zet een streep. Tijdens het tekenen van die streep werk je vanuit je geheugen.

En dan is wat je al eerder las bij ‘Wat maakt een gezicht zo lastig om te tekenen,’ het geheugen altijd geneigd dat wat het niet weet gewoonweg af te maken naar eigen inzicht. Dan teken je al snel niet meer wat je ziet. Dat gaat razendsnel en natuurlijk onbewust. Je merkt het pas als je weer kijkt en ziet dat er iets anders op je papier staat dan wat je voor je ziet.

Hoe ik het deed: ik een voorbeeld van bijvoorbeeld een vogel, tekende hem na en legde dan het voorbeeld weg. Dan tekende ik hem nog een keer maar uit mijn hoofd.

Waarom kun je in het begin beter niet een heel gezicht uitwerken?

In het begin is het handiger als je eerst focust op het goed krijgen van de verhoudingen. Waarom zou je een heel portret uitwerken, uren werk om later te zien dat er van alles niet klopt? dan is het handiger als je eerst schetsen maakt of begint met delen van een gezicht. Een stuk met het oog en de neus bijvoorbeeld.

Wat is compositie

Compositie is de manier waarop je de onderwerpen plaatst op je papier. Staat het hoofd in het midden of iets naar links of rechts, hoe groot maak je het gezicht ten opzichte van de achtergrond, dat soort vragen.

Compositie is ook gevoel, vergelijk de eerste 2 afbeeldingen en je ziet het

het-verschil-in-compositie-met-boom-links
Welke kies je, deze?
nimble_asset_compositie-met-drie-hoofdelementen
Of deze waarbij de boom is verplaatst?
nimble_asset_diepte-werking-en-denkbeeldige-lijn-in-compositie
Compositie met toonwaarden

Wat is een visueel pad

Een visueel pad is de denkbeeldige lijn die het oog aflegt als iemand kijkt naar een tekening of schilderij. (Of een foto natuurlijk) Kijk naar het voorbeeld van de vorige vraag, compositie met toonwaarden en je ziet het gelijk. Het voordeel, als je dit gebruikt, is dat je op die manier kijkt waar je de nadruk op wilt leggen. je probeert als het ware een verhaal et vertellen met jouw tekening.

Hoe werkt de regel van derden?

Omdat het in de fotografie net zo werkt, check deze link voor het antwoord

Hoe teken je reflectie in een bril

Met gum, als het gaat om reflectie op het glas of de randen langs het montuur door A) gewoon wit te laten maar als dat hele dunne lijntjes zijn dan zou ik B) de techniek met het 9H potlood doen, als ik al liet zien bij de allereerste vraag.

Hoe bepaal je de sfeer van een portrettekening?

Net als bij een foto: met belichting. Is er veel contrast, laat je de achtergrond licht of juist donker? Sfeer is vooral licht. Denk maar aan een zonsondergang.

Hoe stuur je de blik van de kijker

Dat doe je door lichte plekken te laten leiden naar dat deel van een gezicht wat jij belangrijk vindt, bijvoorbeeld de ogen.

Maar het kan ook als je in het voorbeeld ziet met een hand.

Wat heb je aan archetypen als je portretten tekent?

Een archetype is dezelfde gedachte van een hele groep mensen over een bepaald onderwerp. Archetypisch is bijvoorbeeld dat jij weet wat je moet doen als het stoplicht op rood springt.

Dat kun je ook gebruiken als je gaat portret tekenen. Kunstenaars en kunstenaressen die tekeningen verkopen maken daar soms gebruik van, meestal onbewust overigens.

Hoe teken je realistische huidtinten

Het antwoord op deze vraag kun je vinden in deze aflevering van TekenTechniek. Een compleet overzicht waarbij je ziet hoe je huid in lagen tekent.

Deze kun je zo downloaden

Hoe teken je rimpels?

Dat is een makkie, het antwoord staat in de aflevering van de Tekentechniek hiervoor.

Hoe voorkom je dat je tegen het einde je geduld verliest

Nou, ik weet niet of jij dat ook hebt maar als ik tegen het einde aanzit van een portret dan wil ik het ook graag af zien. Klaar is dan het einddoel.

En dan sluipt het erin, sneller werken, oh nou dat kan wel even zo, dan is het maar klaar. En, bijna altijd, uiteindelijk vind je dat dan weer zonde, dat je het zo afraffelde.

Vandaar, als ik dat merk bij mijzelf, hup aan de kant met de tekening. Morgen weer een dag, want bedenk ik me dan: zo’n tekening gaat minstens 100 jaar mee, wat maakt het dan uit als het een dagje langer duurt? Voor mij de reden dat ik aan meerdere projecten tegelijk werk.

Hoe teken je het best lippen?

Lippen zijn lastig omdat je vaak niet echt heldere lijnen hebt om te tekenen. Ze lopen over in de huid en dat punt is vaak moeilijk te zien. Dat betekent nog meer tekenen wat je ziet. Want wat je niet ziet kun je ook niet tekenen.

Hoe zorg je dat de lichtreflecties ook echt wit blijven als de ogen?

Je ziet op de afbeelding dat ik die plekken van te voren heb aangegeven.

Dat is beter omdat wanneer je, ook al is het meet een beetje, grafiet over dat deel bent geweest, je het nooit meer echt wit krijgt.

Dat stralende van die reflectie gaat dan verloren.

oog-invullen-met-houtskool

Hoe begin je met een neus?

Een neus bestaat maar uit een paar lijnen, dat is het frame. Maar de eigenlijke opbouw zijn de schaduwen. Ik maakte een korte video waarin ik in dit geval geluk heb, ja, vanwege de bril. Een betere referentie kun je niet hebben

Welke lijnen van de schaduwen pak je om verhoudingen in een gezicht te meten, op het oog?

De buitenste lijnen van de schaduwvlakken, als je ziet op het voorbeeld hierna.

Bij 1) met deze lijnen vond ik de plek van de neuslijn

Wat doe je als je schets niet klopt? De verhoudingen te smal enzovoort

Het klopt niet moment komt meestal pas als je het geheel hebt, dus ogen, neus, mond en omtrek. Ik gebin dan niet opnieuw want het is niet voor niets een schets. Vandaar dat ik voor mijn portretten ook eerst een schets maak, op lawaaibomen papier.

Die schets zet ik dan als hij klaar is over met een lightpad en zie het voordeel: geen gegum op het goede tekenpapier.

Wat maakt de expressie in een gezicht?

Wenkbrauwen, mond, ogen, alles wat beweegt. Een mond kun je breder tekenen zodat het vriendelijker oogt, de wenkbrauwen meer rond, oogt ook vriendelijker. Maar het struikelblok van expressie is de oogopslag.

Toch kun je daar ook heel veel aan doen:

  • de vorm van de ogen
  • de lichtplekken in de ogen
  • de schaduwen rond de ogen
He verschil tussen rond en hoekig

Hoe zorg je dat een portret nog meer uitkomt op een tekening?

Door er een achtergrond in te tekenen. Daarmee maak je het gezicht meer los van het papier, natuurlijk, de illusie dan.

Zonder
en met achtergrond

Moet je kennis hebben van anatomie om een goed portret te tekenen?

Nou dat niet. En of het helpt, ik kan het je niet zeggen want ik teken liever gewoon wat ik zie als het om een gezicht gaat. Als ik uit mijn hoofd teken ja, dan zou anatomische kennis wel helpen.

Mocht je helemaal voor anatomie gaan dan is er een prima boek dat gewoon heet: Anatomie voor kunstenaars. ( nee, ik krijg geen commissie, ik werk niet samen met webshops net als dat er geen advertenties of vervelende popups op deze site staan)

Hoe gebruik je water oplosbare grafietpoeder

Wateroplosbaar is wat het zegt, je kunt er mee verven, met een kwast. Net als aquarel. Maar daar ben ik niet zo weg van. Mijn doel was echt zwart, voor achtergronden, maar dan in een oogwenk.

Daar heb ik een video over en een artikel: tekenen met wateroplosbare grafietpoeder. Nou ja, meer verven met spons maar dat zie je in de video.

Wat kun je met een elektrisch gum?

Waar koop jij je materialen?

Ik heb een bestand met links naar de betreffende webshops.

Wat is beter, online leren tekenen of in het echt met workshops of tekenles?

Het best gaat iets leren, of het nu tekenen is of wat dan ook, met feedback. De manier waarop, dat maakt niet een verschil, ik bedoel het medium waarmee. Dat kan, zeker als het om tekenen gaat, via de mail, via videobellen of zoom, via whats app.

Op die manier kun je heel goed online leren en vaak nog beter omdat je niet gestoord wordt door anderen die of voor of achter lopen op jouw tempo.

Hoe werkt de illusie van diepte?

Teken een vierkant. Zet dan aan twee zijden, aan elkaar dus bijvoorbeeld links en onder, een dikker lijn op die twee zijden. je hebt gelijk de indruk van diepte te pakken.

Is talent belangrijk?

Zo begon ik, dus ja wellicht iets van talent maar in deze kan ik ook 101 punten die beter kunnen opnoemen

Ja, het helpt. Maar talent hebben voor iets geeft ook aan dat je het leuk vindt.

Dat wil nog niet zeggen niet zeggen dat het ook allemaal haast als vanzelf gaat. Talent vertelt eerder dat je hoe dan ook, of het nu gelijk lukt of niet, je het met steeds hetzelfde plezier blijft doen.

Honderdduizenden mensen hebben talent voor iets maar gaan elke dag gewoon, wat gewoon is natuurlijk, naar hun dagelijkse werk.

Potloden slijpen met een mes of met een puntenslijper?

Met een mes heeft als voordeel dat jij de vorm bepaald. Nou denk je een punt is een punt maar nee. Als ik ze zelf slijp maakt ik ook platte punten. Nou ja, dat kan niet want dat is dan geen punt meer. O.k. een stomp uiteinde dan. Omdat je daarmee heel mooi huidtinten kunt tekenen.

Gewoon even over een stukje schuurpapier, plus, je hebt dan grafietpoeder wat je kunt bewaren over. Nou, dat heb je allemaal niet met een elektrische puntenslijper. Dus gebruik ik ze beide.

Waarom moet je eerst houtskool gebruiken op papier en pas daarna eroverheen gaan met potlood. En niet andersom?

De structuur van houtskool is grof. En die van grafiet niet. Gevolg, houtskool plakt niet op grafiet maar andersom wel.

Kun je doezelaars slijpen en is dat nodig?

Nee, niet echt, het is opgerold papier. Maar waarom zou je? Je hebt hele dunne staafjes zodat je overal bij kunt, de kleinste details in de ogen kun je nog doezelen.

Kun je doezelen met een wattenstaafje

Het kan, maar ik vind het niet prettig, te dun staafje, breekt makkelijk en, het hangt denk ik van het merk af, voor je het weet zit je met het staafje op het papier.

Hoe teken je huidtinten met kleurpotlood

Ik heb alleen het voorbeeld met Derwent potloden de Colorsoft. Huid, ook met kleurpotlood teken je in lagen. De volgorde vind je hierna:

  • cream
  • pink
  • blush pink
  • oker
  • bruine aarde
  • De ondergrond cream en pink

Wil je meer weten over teken met kleurpotlood dan kun je naar: Onderschat kleurpotlood niet.

Een strik vraag: wat teken je nou precies? Vormen of licht?

Het licht wat op die vormen valt. Het punt is dat wanneer je op die manier gaat kijken ook, ga je makkelijker de juiste vormen tekenen en zie je ook eerder de verhoudingen van die vormen ten opzichte van elkaar.

Hoe gebruik je het wit van het papier als je tekent?

In deze enorme lijst staat ook de cirkeltechniek. ( 1 vraag verder hieronder) Dat is een deel van dit antwoord. Je zorgt dat bij de laag die je tekent het wit een rol blijft spelen. Dat doe je door niet die laag dicht te smeren, alsof je een muur aan het stukadoren bent maar juist door heel licht zo’n laag op papier te zetten.

Hoe teken je precies een vloeiende overgangen van een licht naar een donker?

Je tekent de donkere laag, bijvoorbeeld met 4B. Je zorgt dat die laag niet helemaal aansluit op de lichte laag, die je tekende met bijvoorbeeld een H potlood. In de ruimte tussen de 4b en de laag met H potlood pak je nu een B potlood.

Dan zit je voor wat betreft de hardheid er net tussen in. Klaar? Dan doezel je alle 3 de vlakken, met een doezelaar of tissue en je hebt een vloeiende overgang van donker naar licht.

Wat is de cirkeltechniek?

Wat het al een beetje zegt, om schaduwen te tekenen ga je niet met je potlood strepen maken maar kleine cirkeltjes. Neem dat niet te letterlijk, cirkelvormige bewegingen is al goed.

Het doel daarvan is dat je het wit van het papier ook een rol laat spelen. Het zorgt ervoor dat huid, wat altijd iets reflecteert, meer realistisch lijkt in een portrettekening.

Hoe breng je iets abstracts als gevoel over met concrete techniek

Ja, dat zijn de vragen, maar ik heb er een antwoord op. Wat maakt gevoel in een tekening? De manier waarop je tekent. Breng dat terug naar techniek en je krijgt iets als dit: strakke sterke lijnen stralen iets van agressie uit, kracht, wat tegenover gesteld is aan rond.

1) Gebroken lijn en rechthoek = contrast waarmee je aandacht vraagt voor het onderwerp 2) Zelfde: vaste vorm en gebogen lijnen 3) Ritme, geeft meer evenwicht 4)Hoeken in lijnen: verwarring, onzekerheid, actie 5) Tegengesteld aan de vorige 4, rust en ritme = zekerheid, stabiliteit.

Dat kun je ook met toonwaarden, grote contrasten met veel zwart geven een ander gevoel dan het tegenovergestelde met veel licht. De manier waarop je dit gebruikt is techniek. Wat je overbrengt is gevoel.

Hoeveel potloden heb je echt nodig?

Je kan een portret met 1 soort potlood maken, een B, HB, 2B, maakt eigenlijk niet veel uit. Dat komt omdat veel meer telt wat je allemaal met dat potlood kunt, buiten harder en zachter drukken.

Hoe kies je de achtergrond?

Dat hangt af van de toonwaarden in het gezicht, de sfeer die je wil oproepen en ook het verhaal wat je wilt vertellen. Je kunt met een goede achtergrond behoorlijk wat invloed hebben op het gezicht zelf.

Hier ligt de overgang van licht naar donker in de achtergrond precies op de ooglijn waarmee je, onbewust, de nadruk naar de ogen brengt. Zo heeft de achtergrond invloed op het portret

Wat voor soort oefeningen helpen je het meest ( en het snelst?)

Dat zijn oefeningen die gericht zijn op hoe je kijkt en dat als het ware te vertalen naar een plat vlak.

Je hebt inzicht nodig in perspectief en dan wel het verschil tussen wat perspectief op een plat vlak is en in het echt.

Dat doe je door te leren kijken naar andere lijnen in het gezicht als de buitenkant of omtrek. Je bouwt een gezicht op, als een soort puzzel, door de verhoudingen van de schaduwen te gebruiken.

Dat zijn, tegenover het geheel maar kleine onderdelen. En kleine stukjes zijn nu eenmaal makkelijker in te schatten dan grote.

Check de lijnen op de afbeelding, dan zie je wat ik bedoel.

Hoe teken je licht met wit potlood en witte waskrijt?

Ik vind het zelf niet super maar mocht je lichtplekken, reflecties, in de ogen en je hebt ze gewoon helemaal zwart gemaakt. Dan kun je deze bovenop het grafiet aanbrengen met wit potlood of wit krijt.

Kijk, helemaal wit wordt het niet meer, als je er eenmaal met grafiet overheen bent geweest. Dan kan je, als je er bijvoorbeeld al een paar weken werk in hebt zitten, de boel redden door dit antwoord te gebruiken.

Hoe maak je gebruik van de slechte eigenschappen van houtskool? (vlekken en korrelig)

De slechte eigenschappen ja, vlekt enorm maar dat boeit niet zoveel, ik heb meer met de volgende 3 mogelijkheden:

  • Mengen met grafietpotlood,
  • houtskool doezelen met gum,
  • of doezelen met tissue

Mengen doe je door eerst een houtskool laag te tekenen en dan eroverheen met een zacht grafietpotlood. Dan krijg je in 1 laag echt diep donker zwart. Houtskool, kun je door de grove structuur ook prachtig doezelen met gum en tissue.

Die lijnen waren ook handig om de verhoudingen te vinden
Deel van de vlakken ‘geverfd’ met gum

Met gum is meer pletten en uitwrijven terwijl de dat met tissue wat zachter doet. Het effect is met gum ook meer gestempeld en met tissue net als een donkere achtergrond. Die donkere achtergrond zie je hierna.

Deze tekening begon ik op 20 december 2013, ja gek he, dat sommige tekeningen je beter bij blijven dan anderen, ik denk ook dat het, voor mij dan, te maken had met 2013 omdat ik toen met de website was begonnen. Maar ook aan de eetkamer tafel, ja, het steeds weer verplaatsen van alles, geen ruimte, we woonden in een tijdelijk huisje op de Camping.

Dat vind ik mooi, deze tekening zegt anderen niet zoveel maar voor mij heeft t’ie betekenis. Zo heeft ieder portret waarde, zeker als je het om een bepaalde reden voor een ander maakt.

portret met houtskool achtergrond
Zonder die donkere achtergrond zou dit portret er niet uitzien.

Hoe verf je met grafiet en gum?

tekening-uit-2019

Als je gum in plakjes snijd en je haalt ze over een grafietlaag dan blijft er steeds grafiet kleven aan dat plakje gum. Daar kun je mee doezelen.

En variëren. Je kunt het plakje ook in de grafiet dopen, of in een andere vorm snijden.

Elk met zijn eigen soort effect.

Bij de tekening hiervoor deed ik een deel van de schaduwen, onderaan, op deze manier.

Ik gebruik doodgewone gum die ik bij de Action haal of de kantoorboekhandel.

Hoe teken je krullen met gum?

Ja, nog eentje haren tekenen met krullen, als je op de link klikt zie je de afbeelding in pdf met een voorbeeld van haren in krullen.

Hoe voorkom je dat de huidtinten veel te donker worden?

Een probleem met huidtinten is dat ze mooier worden, beter te doezelen, als je ze in lagen tekent. Dat houd in dat je nooit op de juiste toonwaarde begint.

Dat is sowieso al lastig omdat je een tekening opbouwt. Met als gevolg dat wanneer je een laag over een ander tekent dat hij weer iets donkerder wordt. Met als volgende gevolg, pff, vast geen goed taalgebruik, dat je ook iets moet doen aan de laag die er tegenaan ligt.

Het is dus een soort wilde dans met toonwaarden en iets wat je alleen door ervaring gaat inzien. Maar het is tegelijk ook de manier om te zorgen dat je niet te donker gaat zodat je onnodig met gum moet werken. Als je opbouwt, laag voor laag, werk je ergens naar toe en dat is makkelijker dan te donker weer corrigeren.

Yes, Yes, Yes, dat waren ze dan alle 102 dan, want eentje telde niet echt mee natuurlijk, je weet wel die ja… Ik wens je alle succes met tekenen natuurlijk en als je vragen hebt of gewoonweg iets wilt laten weten, bel, mail of app.

nimble_asset_geschreven-paul
7xverschil-eboek

Portret tekenen is geen appeltje eitje

Omdat de meeste mensen achterstevoren beginnen Logisch, want je wilt het liefst ineens een portret dat lijkt.

Maar dat is gelijk aan de Mount Everst willen beklimmen zonder weten hoe je touw en gereedschap gebruikt.


Ontdek hoe je realistisch gaat portret tekenen waarmee je een ‘amateuristische look’ voorkomt

uitgelichte afbeelding 3 vragen

Alle begin is makkelijk: 3 vragen en

Te eenvoudig lijkt het maar met deze 3 ga je met sprongen vooruit

uitgelichte afbeelding het geheim

Het geheim van hoe minder hoe beter

Je tekent eerder teveel dan te weinig, voor realisme: maak meer van minder

mysterie-van-fotorealisme

Het mysterie van foto-realisme in je tekening

Hoe teken je fotorealistisch? Teken eerst groot en maak het daarna klein