Tekenen met potlood

Ogen die zwijgen wil je niet.


Ogen vertellen alles.

Als je weet waar je op moet letten natuurlijk. Maar dat weet je al lang als je ooit verliefd, getrouwd of wat voor relatie je dan ook had (of nog hebt natuurlijk). En dat is met tekenen ook het punt.

Het eerste waar mensen naar kijken: de ogen in een portret. En dat valt nog niet mee. Hoe krijg je als eerste al die details in vaak een pietepeuterig oppervlakje en als tweede ‘hoe laat je ogen spreken dan?’

Het tekenen van licht is ook materiaal keus

Ogen maak (of breek) je met….licht

In de video’s leg ik je eerst de grondslag uit. Ik teken volgens een vast concept:

eerst houtskool, dan met 3B potlood het houtskool als het ware mengen en vervolgens die delen die echt donker worden verder met een 4B potlood.

Dit legt vooral het fundement voor het contrast. Contrast maakt licht en daarmee geef ik ogen een fotorealistische uitstraling die ze ‘net echt’ maken.

Tekenen is een proces

De films zijn voice over. Achteraf vertellen wat je doet is handiger omdat je dan niks vergeet.

Het is sowieso merkwaardig jezelf te horen of te zien.

Het laat je goed zien hoe je tekent. Dan ontdek je dat het niet altijd even logisch is wat je doet en dat er twijfelmomenten inzitten.

dat niet altijd dezelfde voortgang kent

Momenten waarin je even denkt waar zal ik de volgende streep zetten. En erger: ‘Verpest ik het dan niet?’

Vooruitgang met tekenen kun je niet per dag bekijken maar enkel over langere perioden, afhankelijk van hoeveel je doet per dag, week, maand.

en dan komt er een moment dat iets als deze op papier krijgt. Ik hoop dat de video´s daar aan bijdragen.
In de video’s zie je verschillende tekentechnieken.

Maar zonder de juiste materialen lukt het niet.

Ogen tekenen

In de video’s vind je en introductie voor die tekentechnieken waarmee je portretten met potlood op foto’s laat lijken.

Al deze tekentechnieken gebruik je ook wanneer je een heel portret tekent.

Ik begin altijd met de ogen omdat wanneer ogen niet lijken je ook niet verder hoeft.
Zonde als je ogen pas in een later stadium uit werkt en er dan achter komt dat ze niet lijken.

In Net echt laat je zien dat je ook, zelfs achteraf nog veel kan corrigeren, zonder dat je er ook maar iets van ziet.

Grafiet is een flexibel materiaal wat zich leent voor aanpassingen mits je weet waar je op let.

In Net Echt laat ik je daarom verschillende fouten zien en ook hoe deze weer corrigeert, zelfs in zo’ n klein oppervlak als de ogen.

Contrast = houtskool

Als je ziet in het begin van de video: ogen beginnen heel makkelijk, met houtskool. Ik gebruikt hier Pierre Noire van Conte a Paris.

Zo in het begin stelt het nog niet veel voor maar er zijn toch een paar dingetjes waar je rekening mee houdt:

1 Houtskool vlekt. En daar waar het vlekt wordt het nooit meer wit. Daarom is het handig als je al van te voren met een b potlood laat zien wat echt wit moet blijven. Houtskool gummen wordt hoe dan ook grijs.

2 Druk niet gelijk te hard op je houtskool potlood. Later meng je het met een 3 b waardoor de donkere toonwaarde toch wel krijgt. En, een niet te dikke laag kun je nog aanpassen met een elektrisch gum, wat je ook in de video ziet.

Video deel 1 en 2