Keek je ooit Masterchef?

Was altijd verbaasd wanneer alle kandidaten dezelfde ingrediënten kregen en er toch steeds verschillende resultaten op tafel kwamen.

Soms top en soms ook een flop.

Met tekenen heb je dat ook, potlood en zo ken je maar de echte kunst ligt in 
wat je met die materialen doet. Ik ga je laten zien hoe je een flop voorkomt.

Het verschil tussen geen
en wel techniek
2012 geen tekentechniek

‘Kon ik dat ook maar…’ Dromen over geweldig portretten

Het eerste wat je dan doet: precies, YouTube. Ik hield het dik een jaar vol, struinen naar tips. YouTube als heilige graal.

Maar ja, na dat jaar had ik een hele berg en zo groot, uiteindelijk was er geen doorkomen meer aan. Ik snapte: A) dit kan ik nooit allemaal gebruiken en B) het is 1 grote warboel. De ene heeft het over de hupeldepup methode en weer een ander roept begin met een ei, of zoiets.

En het ergste van alles, zero resultaat: gezichten te breed, te smal, neuzen te lang, mond scheef en ze leken vooral zo plat als een dubbeltje.

Waar het om gaat

Maar die masterchef programma’s waren best nog ergens goed voor

Koken kan ik, gewone dingetjes, maar waar het mij om ging was het verschil in leren tussen de deelnemers. In deze aflevering waren we minuten van de deadline.

De camera zoomde in op een vrouw die zich in het zweet werkte. Helaas had ze de ‘master’  niet voorzien. Hoofdschuddend liep hij langs en snauwde: ‘Mijn zoontje van 4 kan beter snijden dan jij.’ Dat was alles. Letterlijk, je zag de wanhoop op haar gezicht. Het einde in 1 zinnetje.

‘Wat een eikel,’ dacht ik gelijk. Ja, maar ook even later, dat is wel waar het om gaat. Twee dingen leerde ik toen: die masterchef hield van afkraak methoden, niet mijn ding

en

waar het echt om draait is techniek. Het gaat niet om hoeveel of welke potloden.

Wist je, vast wel, dat er verschillende snijtechnieken zijn? Baton, Julienne, Brunoise en nog meer.. heb je met tekenen ook, het gaat erom wat je kunt met een potlood, houtskool of gum.

YouTube is wat het is:

een enorme verzameling tips, tekentechnieken en aanwijzingen.

Maar dat maakt zo geen compleet programma. Wat ontbreekt is dat je kan zeggen: 

“Dit is waarom mijn portretten nog niet lijken. En daarvoor moet ik deze x aantal punten aanpakken. Niet meer en niet minder.”

Dat is precies wat je met Net Echt Online gaat doen

Voor wie is Net Echt?

Als je open staat voor oplossingen die je niet verwacht.

Stap voor stap uitleg over (foto)realistisch tekenen met potlood, houtskool en gum

Ben je een half jaartje aan het tekenen

en nu bezig met een portret van een kleinkind. Alleen, het lijkt vooral plat.

Dus probeer je uit te vogelen of een bepaald potlood verschil maakt. Ehh, niet echt…

En dit telt ook

je staat open voor oplossingen die je nog niet kent of verwacht maar weet dat zoals het nu gaat je op dood spoor zit.

Of je bent al langer aan het tekenen

weet je al het één en ander over diepte en schaduwen dan krijg je nu een mooie bonus bij Net Echt voor 1 euro waarmee je jouw portretten op foto´s laat lijken.

Of je zag ooit een programma

als sterren op het doek. Hup, naar de Action, je wilt er niet gelijk teveel aan uitgeven, en gaan.

Maar..valt tegen, zeker op dat spekgladde lawaaibomen papier. Het vlekt alle kanten op behalve natuurlijk de goede…

Tekenen als een masterchef(fin)

Je kent misschien alle ‘ingrediënten’ maar daarmee wordt je geen ‘master’. Het gaat erom wat je met die ingrediënten doet.
Zo maak je uit alle ‘onderdelen’ het recept.

En wat je met die ingrediënten doet, hoe je ze gebruikt, dat is wat ik je ga laten zien, stap voor stap uitgelegd.
Met deze technieken haal je het maximale uit de ingrediënten en is de uitkomst van jouw recept een realistische portrettekening.

Net als je op de televisie ziet vereist dat wel inzet. Echte ‘masters’ zijn er ook maar relatief weinig. Misschien ben jij er straks wel één van.

Kijk, als je nog niet aan ‘Ik hak de knoop door’ toe bent dan kun je altijd blijven zoeken op internet. De keerzijde is wel dat je veel investeert in dingen die nauwelijks verschil maken. En hobbel je van het ene naar het andere obstakel.

Met als gevolg dat je tekenproces lijkt op een rijtje domino stenen: met de ene tip die je gebruikt raak je de andere aan, die omvalt, die je dan weer probeert te redden met weer een andere waardoor die ene andere ook weer omvalt en zo door…

Meer zekerheid? Stel jezelf dan deze vragen:



spreekt deze website mij aan, de schrijfstijl?
Sta ik echt open voor nieuwe tekentechnieken? 
En dan nog als laatste, ga ik het ook doen? Geweldige resultaten komen niet vanzelf. Het lukt alleen als je gemotiveerd bent

Dit is geen programma met methoden of formules. Je kunt alles zo ingewikkeld maken als jezelf wilt. Maar dat is steeds een omweg.  

Wil je liever losgaan op, nou ja, de Loomis methode, of de op zijn kop teken methode of zo, YouTube staat vol gratis spul. 

” De vele practische tips van Paul zijn precies waar je als worstelend portrettekenaar naar op zoek bent

Paul geeft met zijn boek en compacte videos inzicht in tekentechnieken die YouTube videos, tekencursussen en boeken nauwelijks belichten.

Hij neemt je mee in zijn eigen tekenwerk en schuwt niet de fouten die hij maakt te laten zien. Erg leerzaam allemaal.

Mijn eigen tekenwerk is er direct beter door geworden. En mijn motivatie en enthousiasme ook! ‘

Arjan van Weele

” Ik ben net een paar maanden bezig met het programma van Paul Bakker

Paul heeft mooie boeken geschreven met zijn eigen ervaringen van vroeger en nu, begeleid met zijn eigen tekeningen.

Maar ook met tekeningen waar fouten in zitten. Hij leert je ook echt kijken hoe je het goed op papier kunt zetten en op wat voor wijze.

Margreet Wagemakers

.

Wat je straks kunt na Net Echt

naast tekenen wat je ziet

Zelfs zo dat je er niks van ziet

Je kan fouten herstellen

Als voorbeeld deze ogen

Als je al een heel eind bent is het zeker handig dat je ook dingen kunt herstellen. Want dat is tekenen bij uitstek. Als je ook gaat zien wanneer je bezig bent met verhoudingen, in het onderdeel ‘Als je goed begint begin je fout.’

Deze iris (links) was te klein
en hier is hij groter gemaakt, met rechts was ik nog bezig
Ook in Net Echt

Overzichtelijk op een rij: Technieken die het (foto)realisme van je portrettekening vergroten

Schaduwen hebben iets mysterieus. Dat zie je ook terug in verhalen als: ‘De vloek van de schaduw,’ of ‘De schaduw van de wind.’


Dat is terecht want al zie je gelijkenis in jouw tekening, je zet de schaduwen erin en opeens lijkt hij of zij een stuk ouder. Oops, ja jonger komt ook voor maar meestal niet..En dat terwijl gewoon jouw potlood niet in een punt slijpen al een wereld van verschil maakt.

Hoe je voorkomt dat je over fouten heen kijkt in verhoudingen, net als je een stuk tekst schrijft en je over die ene spelfout heen leest.

En toch nog op de verkeerde voet verder gaat. En nee, over geadviseerde ‘frisse blik’ (een echt buzz woord) helpt je daar niet mee. Maar als je even weet waar je moet kijken zeg je: ‘Ach, was dat het nou?’ Maar ja, achteraf, dat is met alles….

Gum kent zijn eigen magie. Hoe je met een gummetje van de Action droom effecten tekent.

Gum heeft zulke aparte eigenschappen maar je kunt ze daarvoor beter kan snijden in plakken of ‘v’ vormen bijvoorbeeld

Deze maakte ik gewoon aan de keukentafel in ons vakantiehuisje. Met zon, koffie en eekhoorns
Op 50 x 70 cm 360 grams wit acrylpapier. Getekend met zacht potlood, houtskool, gum en kwasten

De kers op de taart: (of aardbei, of, nou kies maar uit..) Watten

Prachtige achtergronden maak je er mee als je vast al zag maar wist je dat je ook de meest realistische effecten in een gezicht mee kunt ’tekenen’?*
(* voorbeelden waar ik grafietpoeder en watten gebruikte staan hieronder)

En dan nog: verhoudingen tekenen.
Natuurlijk, je kunt meten, centimeter erbij, altijd goed. Zou je denken

Valt tegen. Ontdek dat zo: trek een foto over en zet die lijnen op tekenpapier. Vul dan de schaduwen in. 10 tegen 1 dat het nog niet zo lijkt als je dacht.
Waar gelijkenis mee valt of staat is wat de oude meesters ook al wisten, waar je naar kijkt, welke lijnen je pakt en zeker ook, hoe je die lijnen op papier zet. Een beetje zwalkend, onzeker of streepje voor streepje dat is nou net niet waarmee het lukt.

Dit is een online training:

en dat heeft de volgende voordelen voor jou

24/7 toegang.
Vragen of feedback? Via Net Echt en in 24 uur antwoord.
Je doet maar 1x een uitgave. Dus niet steeds opnieuw voor nieuwe workshops.

En gemak, je kunt het zelfs enkel vanaf je smartphone volgen, waar en wanneer je maar wilt.

Net Echt bestaat uit verschillende modules die je op volgorde kunt doen. Maar je hebt wel direct toegang tot het hele programma.

Mocht je gelijk nieuwsgierig zijn naar een bepaald materiaal, resultaat of werkwijze dan hoef je dus niet te wachten tot het voorbij komt.

Het boek Net Echt is geen leesboek

“Mijn naam is Jan de Haard gepensioneerd docent beroepsonderwijs


Net Echt neemt je bij de hand en geeft een goede heldere uitleg. Het boek Net Echt is geen leesboek je moet experimenteren met de tekentechnieken.

Als je het effe niet meer weet hoe je verder moet kijk je de video die je weer op het juiste spoor zet.

Er gaat een wereld voor je open en stap voor stap kom je tot een portret wat meer is dan een leuk plaatje.

Ik richt me nu volledig op zijn aanwijzingen en dat werkt prima, ondanks dat ik jaren niet getekend heb.

” Een echt heel fijne cursus met een zeer toegewijde begeleider in de persoon van Paul.


Ik heb het over de cursus “Net echt online” van Paul Bakker in samenhang met zijn boek en cursus.

Heel goed leesbare teksten, goed toegelichte video’s die duidelijk vanuit eigen ervaring zijn opgebouwd en vastgelegd en die je vervolgens ook direct kan uitproberen op je eigen werk.

Stef Bos

.

Mijn naam is Paul Bakker

ik ben portret – en fantasytekenaar,

auteur van 5 boeken, gaf workshops portrettekenen tussen 2015 en 2018 en maakte het online programma Net Echt.

Ik deed de fotovakschool waar beeld en belichting mij het meest aanspraken en gaf tussen 2002 en 2004 workshops over (toen nog in de kinderschoenen) digitale fotografie.

Tekenen is vooral look, illusie en gevoel. Dat is vaag, denk ik, maar als ik tegen je zeg: ‘Kijk, zie je die tekening, ziet er een beetje amateuristisch uit,’ dan weet als vanzelf wat ik bedoel.
In Net Echt ga ik laten zien hoe je dat voorkomt.

Goed verhaal, Paul, maar ehh, het lukte me eerder al niet, waarom zou het met Net Echt dan wel gaan?

Ik heb 3 redenen waarom het je lukt. De eerste las je al onder het kopje ‘meer zekerheid’ bovenaan, dus gelijk naar nummer 2: 

de meeste programma’s leren je vormen tekenen maar dat werkt niet. Ik ga je laten zien hoe je met 1 simpele verschuiving van waar je naar kijkt niet alleen de vorm goed krijgt maar ook de schaduwen.

Het kost je bovendien geen extra moeite en het lukt zelfs al zie je steeds maar een deel van het gezicht. Gevolg: jouw portretten lijken meer 3D en daarmee gelijk realistischer.

Dat het nu niet lukt komt omdat je naar jouw onderwerp kijkt zoals je bijvoorbeeld naar buiten kijkt. Dan kom je in de knoei. Wat je wilt oplossen door alles te vertalen in vormen.

Als je dan aan een portret begint doe je zoiets als dit:  

streepje boven, streepje onder (Boven – en onderkant van het gezicht uit zetten)
dan de helft, en daar een lijn voor de ogen,
tussen de ooglijn en kin de helft, weer een lijn voor de neus,
op 1/3 van de neuslijn de mond,
dan een verticale lijn in het midden van waaruit je begint met die neus.
dan komen de ogen op de ooglijn beginnend op de breedte van de neus.

O.k. misschien wat overdreven maar je bent zo niet meer aan het tekenen maar aan het kopiëren. Een portrettekening is geen kopie van een foto.

Erger, het lijkt dan alleen maar minder echt. Bovendien  worden verhoudingen steeds een gevecht plus, en dat heeft nog de meeste impact, het maakt ook dat wat je aan gevoel in een tekening kan leggen om zeep helpt. Ja, en dus nog minder echt. Ik weet het, op internet zie je niet veel anders. Maar uiteindelijk lukt het zo niet.

Nee, bezig zijn met vormen blijft omslachtig, zelfs vervelend als je bedenkt hoe het is als je gewoon gelijk gaat tekenen wat je ziet. En het mooie is, als je eenmaal hebt gezien waar je naar kijkt, kun je dus ook zo vanaf een mobile tekenen omdat het niet uitmaakt of je wel of niet het hele gezicht tegelijk ziet.

Dat is dan ook wat Katja schrijft in haar review:

meer vertrouwen in een goed eindresultaat

” ik ben blij verrast door de redelijke simpele technieken die hij me heeft laten zien.


Vooral de manier waarop hij mij heeft geleerd hoe ik de juiste verhoudingen op papier kan zetten
Ik merkte meteen dat dit je met meer vertrouwen en zekerheid kan laten tekenen ipv hopen dat ik de juiste verhoudingen hebt.

Meer uitgebreide reviews lezen

Nooit meer streepjes zetten, gelijk beginnen met tekenen wat je ziet. Dan teken je met een gevoel van vrijheid wat je zeker terug ziet in al jouw portretten.

Nogmaals, ga je liever voor de één of andere methode, verhoudingen uit je hoofd leren of wil je zelfs ook anatomie erbij halen, schrijf dan niet in.

Maar, hoe zou het zijn als….. check de video

Blijft over nr 3: waarom jij straks ook geweldige portretten tekent

Vaak wordt gedacht dat je eerst door een hele berg info moet voor je een super portret op papier krijgt. Logisch, lijkt ook zo.

Maar ja, nog even terug naar koken, hoe breng je iets op smaak: meestal het bekende snufje.. Maar je kiepert er niet een hele berg in. Zo is het met tekenen ook, precies wat Arjan schreef, bovenaan, opgeteld maken al die kleine dingen wel of je tekening lijkt

Denk aan doezelen

Als je gaat egaliseren, eigenlijk doezelen als een stratenmaker, krijg je prachtige grijze vlakken. Maar geen levensechte huid. Waarmee een portret dat realistische effect krijgt

Of doezelaars slijpen

Is geperst papier, hoe krijg je dat dan voor elkaar? Op kleine onderdelen als de ogen heb je geen grof geschut nodig. En dan ook, er blijft grafiet aan kleven aan zo’n puntje. Maak je dat dan wel of niet schoon?

En wat dacht je van houtskoolpunten slijpen

Houtskool brokkelt. Is grof, vandaar. Maar wil je echt realistische ogen dan heb je dunne lijntjes nodig. Daarmee speelt ook het soort houtskool wat je gebruikt een hoofdrol

bij andere tekenprogramma’s zie je technieken in 1x hups, gelijk goed

Wat ontbreekt zijn de valkuilen waar je in tuimelt, die blijven onbenoemd. Zodat jij nog steeds niet verder komt. In Net Echt laat ik je ook die dingen zien die fout gingen zodat je inzicht krijgt in het hele proces. Niet voor niks is het gezegde van fouten leer je het meest…zodat jij ze voorkomt.

Ontdek hoe je gaat tekenen wat je ziet

Klik en check de bonus

Kijk ook even bij de algemene voorwaarden , nee geen saaie kost hoor, gewoon helder en to the point. Het boek ´Net Echt´ wordt verzonden als brievenbuspakket (dus je hoeft er niet voor thuis te blijven) in stevige kartonnen doos. De verzendkosten in Nederland en België betaal ik. 

Geen vraag is te gek

” Door een medecursist van de teken/ schilderschool ben ik getipt om eens te kijken op de site van Paul Bakker “portret tekenen leren”.


Na mijn aanmelding op de site, want een feedback over mijn werk had en heb ik nodig, en eerlijk commentaar waardoor je verder komt en vooruitgang ziet in je tekeningen, ging een wereld voor me open.

Tekenen en opsturen naar Paul was voor mij niet makkelijk, als je niets met computers hebt. Maar ook hier helpt Paul je met advies en oplossingen via de mail.

Geen vraag is te gek, geen idee is te dol, ook Paul staat open voor veranderingen / verbeteringen van zijn site. Toegankelijkheid staat hoog bij Paul aangeschreven.
Ik ben blij dat ik me heb aangemeld en mijn tekeningen met hem kan en mag delen en hierin kan groeien.

Marlies Rutten-Leurs.

Heb je nog andere vragen over Net Echt? Blijf er dan niet mee zitten. – 0651939100 – bel, mail of app