Was altijd verbaasd wanneer alle kandidaten dezelfde ingrediënten kregen en er toch steeds verschillende resultaten op tafel kwamen.
Soms top en soms ook een flop.
Met tekenen heb je dat ook, potlood en gum ken je natuurlijk maar de echte kunst ligt in wat je met die materialen doet. Met Net Echt voorkom je een flop.
Zonder tekentechniek uit 2012
en met tekentechniek
Mijn 2012 in een notendop
Niks kan me zo opvreten als een portret dat niet lukt. Gefrustreerde mislukking. Ja, in het woord mislukken zou nog iets moeten zitten waaruit blijkt hoeveel je je best deed.
Je beste mislukking? Nahhh, blehh nee.
Maar als je gaat tekenen komt er altijd een moment dat iets niet gelijk lukt. En, komt het voor dat iets heel lang niet lukt
Tja, misschien zou je het oefenen noemen, of beter: experiment. Lijkt het toch of het nut had.
Maar in basic: het is en blijft mislukt.
Tuurlijk je kan ook nog zeggen: Nee hoor, het was een leermoment.
Buzz woord uit de coaching wereld. Dat is zoiets als klappen voor iemand die een vette 1 haalt voor zijn of haar proefwerk.
Nou, toen iemand iets zei over ´leer momenten´ kieperde ik gelijk de hele boel naar zolder.
Klaar.
Met koken heb ik niks, maar waar het mij om ging was het verschil in resultaat tussen de deelnemers. In deze aflevering waren we minuten van de deadline. De camera zoomde in op een vrouw die zich in het zweet werkte. Helaas had ze de 'master' niet voorzien.
Hoofdschuddend liep hij langs en snauwde: ‘Mijn zoontje van 4 kan beter snijden dan jij.’ Dat was alles. Letterlijk, je zag de wanhoop op haar gezicht. Het einde in 1 zinnetje. 'Wat een eikel,' dacht ik gelijk. Ja, maar even later, dat is wel waar het om gaat. Die afkraak methoden, dat hoeft van mij niet. Dat is gewoon eenvoudig scoren. Alleen wat wel telt is techniek.
Het gaat niet om hoeveel of welke potloden. Wist je, vast wel, dat er verschillende snijtechnieken zijn? Baton, Julienne, Brunoise en nog meer.. heb je met tekenen ook, het gaat erom welke techniek je beheerst. Zo begreep ik toen dat verhoudingen leren gewoon zinloos is.
YouTube is wat het is: de Mount Everest aan tips. Maar geen compleet programma. Wat ontbreekt is dat je kan zeggen:
“Dit is waarom mijn portretten nog niet lijken. En daarvoor moet ik deze punten aanpakken. Niet meer en niet minder.”
Dat is precies wat Net Echt doet
“Ben je tekenares of tekenaar, dan kom je binnen 1 maand verder dan in een 1/2 jaar youtuben”
Je kent misschien alle ‘ingrediënten’ maar daarmee wordt je geen ‘master’. Het gaat erom wat je met die ingrediënten doet.
Zo maak je uit alle ‘onderdelen’ het recept. En wat je met die ingrediënten doet, hoe je ze gebruikt, dat is wat ik je ga laten zien, stap voor stap uitgelegd.
Met deze technieken haal je het maximale uit de ingrediënten en is de uitkomst van jouw recept een realistische portrettekening.
Net als je op de televisie ziet vereist dat wel inzet. Echte ‘masters’ zijn er ook maar relatief weinig. Misschien ben jij er straks wel één van.
Ook dit is allemaal grafiet en een beetje houtskool, oh ja en gum.
Denk niet dit lukt me nooit, ik dacht ooit hetzelfde. Mijn eerste schetsen zagen er niet uit.
Kijk, als je nog niet aan 'ik hak de knoop door' toe bent, is internet het alternatief. De keerzijde is wel dat je veel investeert in dingen die nauwelijks verschil maken. En zo hobbel je van het ene naar het andere obstakel.
Met als gevolg dat je manier van tekenen steeds meer gaat lijken op een rijtje dominostenen: met de ene tip die je gebruikt raak je een ander probleem aan, dat valt om, die je dan weer probeert te redden met weer een andere tip. Waardoor die ene andere ook weer omvalt, nou wordt je er al moe van?
Wil je liever 'gewoon wat proberen' , YouTube staat vol gratis spul.
Paul geeft met zijn boek en compacte videos inzicht in tekentechnieken die YouTube videos, tekencursussen en boeken nauwelijks belichten.
Hij neemt je mee in zijn eigen tekenwerk en schuwt niet de fouten die hij maakt te laten zien. Erg leerzaam allemaal.
Mijn eigen tekenwerk is er direct beter door geworden. En mijn motivatie en enthousiasme ook! ‘
Arjan van Weele
Paul heeft mooie boeken geschreven met zijn eigen ervaringen van vroeger en nu, begeleid met zijn eigen tekeningen.
Maar ook met tekeningen waar fouten in zitten. Hij leert je ook echt kijken hoe je het goed op papier kunt zetten en op wat voor wijze.
Margreet Wagemakers
Gaan we ook doen, haren tekenen met houtskool en gum. En als je eenmaal door hebt, zo makkelijk, snel en heel realistisch
Net echt ogen en huid, ga ik laten zien hoe je dat doet met een kwast en Tombow.
(* voorbeelden hieronder waar ik enkel gum gebruikte voor de realistische effecten)
Deze maakte ik gewoon aan de keukentafel in ons vakantiehuisje. Met zon, koffie en eekhoorns
Op 50 x 70 cm 360 grams wit acrylpapier. Getekend met zacht potlood, houtskool, gum en kwasten
“If you can draw well, tracing won’t hurt; and if you can’t draw well, tracing won’t help.” – Bradley Schmehl.
Zo had ik een schets van onze dochter gemaakt en dat leek echt niet. Toen ben ik alles gaan meten om te zien wat er dan mis ging. Maar ook toen werd het nog niet wat.
Toen je video gezien over met rechte lijnen schetsen en op de hoeken letten en anders kijken. Dat ging ineens al veel beter. En ik ben het helemaal met je eens dat het beter is om eerst veel te oefenen, maar…ik kon het toch niet laten om onze dochter verder uit te werken. Het is dan zelfs verslavend om er steeds aan verder te gaan.
Ingrid van Ginkel
en dat heeft de volgende voordelen voor jou
Tekenen is techniek. Plus nog dingen als gevoel en illusie. Dat klinkt wat vaag, die laatste 2. Maar als ik zeg: 'Kijk die tekening lijkt wat amateuristisch,' dan heb je er gelijk een beeld bij. In Net Echt vertel en laat ik je zien hoe je dat voorkomt.
Goed verhaal, Paul, maar ehh, het lukte me eerder al niet, waarom zou het met Net Echt dan wel gaan?
Ik heb 3 redenen waarom het je lukt. De eerste las je al onder het kopje 'meer zekerheid' bovenaan, dus gelijk naar nummer 2:
De meeste programma's leren je vormen tekenen. En daarbovenop moet je dan de verhoudingen van een gezicht kennen. In Net Echt ga ik je laten zien hoe je met 1 simpele verschuiving van waar je naar kijkt niet alleen de vorm goed krijgt maar ook de verhoudingen.
Het kost je bovendien geen extra moeite en het lukt zelfs al zie je steeds maar een deel van het gezicht. Gevolg: jouw portretten zijn meer 3 dimensionaal en daarmee gelijk realistischer.
Dat het nu niet lukt komt omdat je naar jouw onderwerp kijkt zoals je bijvoorbeeld naar buiten kijkt. Dan kom je in de knoei. Wat je wilt oplossen door alles te vertalen in vormen. En omdat ook dat lastig blijkt, ga je verhoudingen uit je hoofd leren, maak je rasters of pak je de centimeter.
Als je dan aan een portret begint doe je zoiets als dit:
O.k. misschien wat overdreven , ik probeerde ongeveer hetzelfde met rasters, maar je bent zo niet meer aan het tekenen maar aan het kopiëren. Een portrettekening is geen kopie.
Erger, het lijkt dan alleen maar minder echt. Bovendien blijven verhoudingen nog steeds een puzzel zonder eind en dat heeft nog de meeste impact, het maakt automatisch dat je minder tot geen gevoel in zo’n portret krijgt. Ja, en dus nog minder echt. En dat zie je, ik weet zeker dat je het verschil herkent.
Ik weet het, op internet zie je niet veel anders. En dat komt omdat het makkelijker is om gewoon iedereen achterna te lopen. Want ja, als maar velen iets roepen dan lijkt het al snel zo.
De keerzijde is dat van iedereen die aan een portret begint maar een klein deel uiteindelijk echt een portret kan tekenen. Net als bij die masters.
'En hoe zit het dan met die verhoudingen leren?'
Het antwoord daarop heet: perspectief. Met perspectief, dus het standpunt van waaraf de voorbeeldfoto is gemaakt, veranderen de verhoudingen en bovendien als je vast wilt houden aan verhoudingen ben je in je hoofd al niet meer aan het kijken. Maar alweer aan het meten. En lukt het niet.
En het mooie is, als je eenmaal hebt gezien waar je naar kijkt, kun je dus ook zo vanaf een mobile tekenen omdat het niet uitmaakt of je wel of niet het hele gezicht tegelijk ziet. Omdat je het hele gezicht in elkaar zet als een puzzel. Maar wel eentje waarbij alles stukjes passen.
Dat is dan ook wat Katja schrijft in haar review:
Vooral de manier waarop hij mij heeft geleerd hoe ik de juiste verhoudingen op papier kan zetten
Ik merkte meteen dat dit je met meer vertrouwen en zekerheid kan laten tekenen ipv hopen dat ik de juiste verhoudingen hebt.
Gooi die streepjes, rasters en wat al niet meer aan de kant, geef jezelf de kans om te tekenen wat je ziet.
Blijft over nr. 3 waarom jij straks ook geweldige portretten tekent
Klik en begin
Klik en begin
Check ook even de algemene voorwaarden. Nee, geen saaie kost hoor, gewoon helder en to the point. De 2 boeken 'Net Echt' en 'Fotorealisme' worden verzonden als brievenbuspakket (thuis blijven hoeft niet) in een stevige kartonnen doos. De verzendkosten in Nederland en België betaal ik.
Nou dat heb ik gedaan en blij verrast. Na mijn aanmelding op de site, want een feedback over mijn werk had en heb ik nodig, en eerlijk commentaar waardoor je verder komt en vooruitgang ziet in je tekeningen, ging een wereld voor me open.
Tekenen en opsturen naar Paul was voor mij niet makkelijk, als je niets met computers hebt. Maar ook hier helpt Paul je met advies en oplossingen via de mail.
Geen vraag is te gek, geen idee is te dol, ook Paul staat open voor veranderingen / verbeteringen van zijn site. Toegankelijkheid staat hoog bij Paul aangeschreven.
Ik ben blij dat ik me heb aangemeld en mijn tekeningen met hem kan en mag delen en hierin kan groeien.
Marlies Rutten-Leurs.
Heb je nog andere vragen over Net Echt? Blijf er dan niet mee zitten. – 0651939100 – bel, mail of app