Was altijd verbaasd wanneer alle kandidaten dezelfde ingrediënten kregen en er toch steeds verschillende resultaten op tafel kwamen.
Soms top en soms ook een flop.
Met tekenen heb je dat ook, potlood en zo ken je maar de echte kunst ligt in wat je met die materialen doet. Ik ga je laten zien hoe je een flop voorkomt.
Zonder (uit 2012)
en met tekentechniek
Mijn 2012 in een notendop.
Het eerste wat je dan doet: precies, YouTube. Ik hield het dik een jaar vol, struinen naar tips. YouTube als heilige graal.
Maar ja, na dat jaar had ik een hele berg en zo groot, uiteindelijk was er geen doorkomen meer aan. Ik snapte: A) dit kan ik nooit allemaal gebruiken en B) het is 1 grote warboel. De ene heeft het over de hupeldepup methode en weer een ander roept begin met een ei, of zoiets.
En het ergste van alles, zero resultaat: gezichten te breed, te smal, neuzen te lang, mond scheef en ze leken vooral zo plat als een dubbeltje.
Koken kan ik, gewone dingetjes, maar waar het mij om ging was het verschil in leren tussen de deelnemers. In deze aflevering waren we minuten van de deadline.
De camera zoomde in op een vrouw die zich in het zweet werkte. Helaas had ze de 'master' niet voorzien. Hoofdschuddend liep hij langs en snauwde: ‘Mijn zoontje van 4 kan beter snijden dan jij.’ Dat was alles. Letterlijk, je zag de wanhoop op haar gezicht. Het einde in 1 zinnetje.
'Wat een eikel,' dacht ik gelijk. Ja, maar ook even later, dat is wel waar het om gaat. Twee dingen leerde ik toen:
Nu met de gratis upgrade naar Net Echt Compleet – fotorealisme. Geen 247 euro maar ik haal er 48 af.
YouTube is wat het is: een enorme verzameling tips, tekentechnieken en aanwijzingen. Maar dat maakt zo geen compleet programma. Wat ontbreekt is dat je kan zeggen:
“Dit is waarom mijn portretten nog niet lijken. En daarvoor moet ik deze x aantal punten aanpakken. Niet meer en niet minder.”
Dat is precies wat je met Net Echt Online gaat doen
“Ben je tekenares of tekenaar, dan kom je binnen 1 maand verder dan in een 1/2 jaar youtuben”
Je kent misschien alle ‘ingrediënten’ maar daarmee wordt je geen ‘master’. Het gaat erom wat je met die ingrediënten doet.
Zo maak je uit alle ‘onderdelen’ het recept. En wat je met die ingrediënten doet, hoe je ze gebruikt, dat is wat ik je ga laten zien, stap voor stap uitgelegd.
Met deze technieken haal je het maximale uit de ingrediënten en is de uitkomst van jouw recept een realistische portrettekening.
Net als je op de televisie ziet vereist dat wel inzet. Echte ‘masters’ zijn er ook maar relatief weinig. Misschien ben jij er straks wel één van.
Haren als sliertjes, verkeerd papier, te dikke schaduwen, eerder strepen, om een paar dingetjes te noemen.
En natuurlijk: geen contrast. Maar dat zijn van die dingen daar heb je in het begin totaal geen idee van
Nog steeds verkeerd papier, teveel structuur (zie je bij de haren) maar wat wat een verschil met de vorige.
Nee, niks moeilijke dingen. Gewoon handige tekentechnieken, volgorde en het juiste materiaal
Kijk, als je nog niet aan 'ik hak de knoop door' toe bent dan kun je altijd blijven zoeken op internet. De keerzijde is wel dat je veel investeert in dingen die nauwelijks verschil maken. En hobbel je van het ene naar het andere obstakel.
Met als gevolg dat je tekenproces lijkt op een rijtje domino stenen: met de ene tip die je gebruikt raak je de andere aan, die omvalt, die je dan weer probeert te redden met weer een andere waardoor die ene andere ook weer omvalt en zo door…
Dit is geen programma met methoden of formules. Je kunt alles zo ingewikkeld maken als jezelf wilt. Maar dat is steeds een omweg.
Wil je liever losgaan op, nou ja, de Loomis methode, of de op zijn kop teken methode of zo, YouTube staat vol gratis spul.
Paul geeft met zijn boek en compacte videos inzicht in tekentechnieken die YouTube videos, tekencursussen en boeken nauwelijks belichten.
Hij neemt je mee in zijn eigen tekenwerk en schuwt niet de fouten die hij maakt te laten zien. Erg leerzaam allemaal.
Mijn eigen tekenwerk is er direct beter door geworden. En mijn motivatie en enthousiasme ook! ‘
Arjan van Weele
Paul heeft mooie boeken geschreven met zijn eigen ervaringen van vroeger en nu, begeleid met zijn eigen tekeningen.
Maar ook met tekeningen waar fouten in zitten. Hij leert je ook echt kijken hoe je het goed op papier kunt zetten en op wat voor wijze.
Margreet Wagemakers
Deze iris was te klein. O.k. mijn oma zou zeggen: 'Je moet er wel je lakense bril bij opzetten,' maar toch, te klein
Nou, je ziet het verschil, op deze foto was ik net met het andere oog begonnen
(* voorbeelden hieronder waar ik enkel gum gebruikte voor de realistische effecten)
Deze maakte ik gewoon aan de keukentafel in ons vakantiehuisje. Met zon, koffie en eekhoorns
Op 50 x 70 cm 360 grams wit acrylpapier. Getekend met zacht potlood, houtskool, gum en kwasten
heb ik gekeken en ook de eerste filmpjes.
Ziet er goed uit! Lekker, gewone taal en echt op de Paul stijl. Zonder flauwekul, zeg maar. Dat mag ik wel.
Dat vrij tekenen is voor mij interessant en ook op het gebied van verhoudingen kan ik nog heel wat leren.
Alles terugbrengen naar eenvoudige vormen. De kop is eraf en vind het heerlijk om weer les van jou te krijgen.
Hartegroet Rieta van Capelle
Je hebt een fijne manier om uitleg te geven. Gewoon heel natuurlijk, net of ik bij je in de klas zit.
Met vriendelijke groet
Ingrid van Ginkel
en dat heeft de volgende voordelen voor jou
Net Echt neemt je bij de hand en geeft een goede heldere uitleg. Het boek Net Echt is geen leesboek je moet experimenteren met de tekentechnieken.
Als je het effe niet meer weet hoe je verder moet kijk je de video die je weer op het juiste spoor zet.
Er gaat een wereld voor je open en stap voor stap kom je tot een portret wat meer is dan een leuk plaatje.
Mijn naam is Paul Bakker, ik ben portret – en fantasytekenaar, auteur van 5 boeken, gaf workshops tussen 2015 en 2018 en maakte het online programma Net Echt.
Ik deed de fotovakschool waar beeld en belichting mij het meest aanspraken en gaf hiervoor tussen 2002 en 2004 workshops over (toen nog in de kinderschoenen) digitale fotografie.
Tekenen is vooral look, illusie en gevoel. Dat is vaag, denk ik, maar als ik tegen je zeg: ‘Kijk, zie je die tekening, ziet er een beetje amateuristisch uit,’ dan weet als vanzelf wat ik bedoel.
In Net Echt ga ik laten zien hoe je dat voorkomt.
Goed verhaal, Paul, maar ehh, het lukte me eerder al niet, waarom zou het met Net Echt dan wel gaan?
Ik heb 3 redenen waarom het je lukt. De eerste las je al onder het kopje 'meer zekerheid' bovenaan, dus gelijk naar nummer 2:
de meeste programma's leren je vormen tekenen maar dat werkt niet. Ik ga je laten zien hoe je met 1 simpele verschuiving van waar je naar kijkt niet alleen de vorm goed krijgt maar ook de schaduwen.
Het kost je bovendien geen extra moeite en het lukt zelfs al zie je steeds maar een deel van het gezicht. Gevolg: jouw portretten lijken meer 3D en daarmee gelijk realistischer.
Dat het nu niet lukt komt omdat je naar jouw onderwerp kijkt zoals je bijvoorbeeld naar buiten kijkt. Dan kom je in de knoei. Wat je wilt oplossen door alles te vertalen in vormen.
Als je dan aan een portret begint doe je zoiets als dit:
O.k. misschien wat overdreven maar je bent zo niet meer aan het tekenen maar aan het kopiëren. Een portrettekening is geen kopie van een foto.
Erger, het lijkt dan alleen maar minder echt. Bovendien worden verhoudingen steeds een gevecht plus, en dat heeft nog de meeste impact, het maakt ook dat wat je aan gevoel in een tekening kan leggen om zeep helpt. Ja, en dus nog minder echt.
Ik weet het, op internet zie je niet veel anders. Maar uiteindelijk lukt het zo niet.
Nee, bezig zijn met vormen blijft omslachtig, zelfs vervelend als je bedenkt hoe het is als je gewoon gelijk gaat tekenen wat je ziet.
En het mooie is, als je eenmaal hebt gezien waar je naar kijkt, kun je dus ook zo vanaf een mobile tekenen omdat het niet uitmaakt of je wel of niet het hele gezicht tegelijk ziet.
Dat is dan ook wat Katja schrijft in haar review:
Vooral de manier waarop hij mij heeft geleerd hoe ik de juiste verhoudingen op papier kan zetten
Ik merkte meteen dat dit je met meer vertrouwen en zekerheid kan laten tekenen ipv hopen dat ik de juiste verhoudingen hebt.
Nooit meer streepjes zetten, gelijk beginnen met tekenen wat je ziet. Dan teken je met een gevoel van vrijheid wat je zeker terug ziet in al jouw portretten.
Maar nogmaals, ga je liever voor de één of andere methode, verhoudingen uit je hoofd leren of wil je zelfs ook anatomie erbij halen, schrijf dan niet in.
Blijft over nr. 3 waarom jij straks ook geweldige portretten tekent
Vaak wordt gedacht dat je eerst door een hele berg info moet voor je een super portret op papier krijgt. Logisch, lijkt ook zo.
Maar ja, nog even terug naar koken, hoe breng je iets op smaak: meestal het bekende snufje.. Maar je kiepert er niet een hele berg in.
Zo is het met tekenen ook, precies wat Arjan schreef, bovenaan, opgeteld maken al die kleine dingen wel of je tekening lijkt:
Check ook even de algemene voorwaarden , nee geen saaie kost hoor, gewoon helder en to the point. De 2 boeken Net Echt en Fotorealisme worden verzonden als brievenbuspakket (thuis blijven hoeft niet) in een stevige kartonnen doos. De verzendkosten in Nederland en België betaal ik.
Nou dat heb ik gedaan en blij verrast. Na mijn aanmelding op de site, want een feedback over mijn werk had en heb ik nodig, en eerlijk commentaar waardoor je verder komt en vooruitgang ziet in je tekeningen, ging een wereld voor me open.
Tekenen en opsturen naar Paul was voor mij niet makkelijk, als je niets met computers hebt. Maar ook hier helpt Paul je met advies en oplossingen via de mail.
Geen vraag is te gek, geen idee is te dol, ook Paul staat open voor veranderingen / verbeteringen van zijn site. Toegankelijkheid staat hoog bij Paul aangeschreven.
Ik ben blij dat ik me heb aangemeld en mijn tekeningen met hem kan en mag delen en hierin kan groeien.
Marlies Rutten-Leurs.
Heb je nog andere vragen over Net Echt? Blijf er dan niet mee zitten. – 0651939100 – bel, mail of app