Hoe begin je een portret?
Hierna laat ik je met voorbeelden de drie stappen zien. Voor het overzicht zijn het korte stukjes maar overal staan de linkjes bij naar die artikelen die afzonderlijk ingaan op elk deel.
Hoe teken je verhoudingen?
Ik teken in het begin in rechte lijnen. Dan kun je de verhoudingen beter inschatten. Ook gebruik ik de schaduwen, althans de randen daarvan om te zoeken naar de verhoudingen.
Ik teken dan de schaduwen zelf nog niet, maar wel de lijnen die de schaduwen (dus de randen van de schaduwen) over het gezicht trekken.
Hoe dat gaat zie je op de 2 volgende afbeeldingen
- De eerste maakte ik binnen de 5 minuten. Ik concentreerde me enkel op de hoofdlijnen. Het maakt in dit stadium niet uit of het er gelijk goed op staat. Het is altijd makkelijker om vanaf die verkeerde lijn naar de goede te komen.
- Ik begin, bijna altijd, met een streep waar de onderkant van de ogen komen.
- Op de volgende zie je de uitwerking. Hier heb ik meer rondingen aangegeven zodat de echte vorm in het gezicht komt.
Cirkels en andere bolvormige opzetjes zijn eerder een omweg dan hulp
Ik begin nooit met een cirkel. Misschien als ik ooit een strip wil tekenen. Suske en Wiske en de eikinderen of zo. Ik teken liever gelijk wat ik zie en vereenvoudig dat met rechte lijnen voor de eerste strepen. Cirkel ‘ methoden’ of welke andere dan ook zijn vooral handig als je een gezicht wilt tekenen maar niet jouw portret. Heb je dan getekend volgens die methode moet je daarna nog eens zorgen dat je het gelijkend krijgt.
Maak eerst een schets, gewoon op een stuk goedkoop papier, Ik gebruik schetsboeken van de Action, 30 x 40 cm, kun je ook nog flink gummen als dat nodig is. Daarna zet je de schets over, met een lightpad bijvoorbeeld op een stuk goed tekenpapier.
Nu je niet meer hoeft te gummen beschadig je dat niet zo. Als je veel gumt op een plek kan dat lelijke vlekken achterlaten als je daar later overheen doezelt.
Hoe teken je Schaduwen?
Schaduwen tekenen is een aanvulling van perspectief. Omdat diepte vooral ontstaat door toonwaarden. In het kort, wat echt donker is neigt naar voren op een plat vlak als de achtergrond licht is.
De donkere schaduwen als onder de hand en arm, maakte ik door eerst met watten een laag houtskoolpoeder aan te brengen. En daarna met een 14B Faber Castell pitt mat potlood de tweede laag te tekenen. (link naar van Beek Art)*
(linkjes naar webshops zijn altijd info. Ik krijg er niks voor heb geen contract en dat blijft ook zo.)
Echt diep zwart krijg je zo. Wat je met gewone grafietpotloden niet lukt. Bij de haren deed ik hetzelfde. Verder zie je al dat ik veel verschillende materialen gebruik. In het begin niet, niet omdat ik zo verstandig was maar gewoonweg niet wist wat er allemaal was. En uiteindelijk had dat een voordeel omdat je alleen dan ontdekt wat je precies met 1 potlood kan.
Bijna alle portrettekeningen in het begin maakte ik met 3 potloden en houtskool. Dat geeft meer houvast en minder kans op een chaos van toonwaarden. Op de over pagina staat een tekening die zo is gemaakt ( waar ik met groen shirt aan op sta)
In het kort hoe je huid tekent met potlood
- Ik begin dan met een zacht potlood, 2B of 3B
- Met een potlood maak je cirkelvormige bewegingen,
- En belangrijk: druk vooral niet te hard, want dan zie je steeds de aanzet van ieder cirkeltje
- Dan de laag doezelen
- En als het donkerder moet ga ik er met een 4B potlood overheen
Die cirkeltjes zijn niet letterlijk cirkels maar meer cirkelvormige bewegingen. Het doel is dat het wit van het papier zichtbaar blijft. Wit is als het ware de natuurlijke reflectie die huid van zichzelf altijd heeft.