Moet het op een foto lijken

Hoe teken je fotorealistische huid met potlood, doezelaar en gum

Toen ik begon met portretten was niet alleen de verhouding van een gezicht een worsteling maar een tweede punt was de huid. Want bij mij leken het steeds van die ingekleurde grijze vlakken, uitgesmeerd, eerder plamuur en zeker geen realisme.

Als ik de mijne dan vergeleek met die hyperrealistische tekeningen op internet wilde ik het bijltje er al bij neer gooien want ja, hoe deden ze dat dan precies?

Eenmaal zover als nu blijkt het helemaal niet zo’n hocus pocus als toen. Maar met redelijk eenvoudige technieken, beetje geduld en vooral niet hard drukken op je potlood kom je een heel eind.

Maar eerst het begin, alles telt want je kent het gezegde: een ketting is niet nou ja, cliché maar toch,

vandaar stap nummer 1: de foto. Zorg dat t’ie scherp is. Wazige foto’s geven wazig resultaat. Wazig omdat wat je niet ziet je er haast als vanzelf (onbewust) bij verzint, om het af te maken. Zo zit ons denken nu eenmaal in elkaar. Maar wat je bedenkt is niet wat je eigenlijk zou moeten zien, en het einde is dan dat het (net) niet lijkt. Aldus nodig: 1 knappe en vooral echt scherpe foto.

Wat ik er mee doe, heb je een fotobewerker voor nodig, is eerst een beetje spelen met het contrast in die foto. Ik zet het contrast hoger zodat ik goed de schaduwen kan zien, het verloop, waar ze ophouden en vooral ook, hoe en welke dragen nu echt bij aan het perspectief van een gezicht.

De originele voorbeeld foto
Het contrast hoger, zie je goed op de schaduw in het oog en op de neus

Check materiaal

Waarmee je tekent hangt af van de foto. Veel contrast bekent dat je zachte potloden nodig hebt, anders kom je niet tot die donkere toonwaarden. Is het voornamelijk licht, dan de wat hardere als een F of HB. Tja, en doezelaars, dat kan ook ander spul zijn zoals watten of tissue.

En dan begint het echt, de lijnen tekening. Nu is dit een deel van het gezicht dus weinig gedoe met verhoudingen. Deze lijnen tekende ik met een B potlood. Beetje zacht kun je er gewoon overheen tekenen, geen gum nodig, zie je straks niks meer van.

Huidtinten met potlood en doezelaar tutorial

De lijnen tekening

De lijnen teken ik met een B Potlood en gelijk maar even: voor de schaduwen een 2B

De eerste lagen

Ik geef ook aan waar de lichte delen komen, vooral in het oog. Want als je daar met potlood overheen gaat krijg je het nooit meer wit.

En nu houtskool

Het zwart van het oog is houtskool en 4B potlood. Let bij de wimpers op de vorm en het perspectief, wimper lopen puntig toe naar het eind

De eerste laag met potlood

De eerste laag, met F potlood. Ik tekende cirkeltjes en vooral niet hard drukken, dat stukje donker op de neus is 2B

2e Laag schaduwen met potlood

De donkere schaduw 3) is 2B potlood, voor het mooie net wat te donker maar dat komt aan het einde goed, bij 2 net nog te zien, maakte ik met een H potlood inkepingen zodat er witte puntjes overbleven, zelfde als bij 1). Daarmee krijg je een imitatie van de huid structuur.

Nieuwe laag over de neus

Bij de pijl, de volgende laag, 2B over de eerste, nogmaals voor alles , niet hard drukken en/of te gelijkmatig. Dan smeer je de boel dicht en lijkt het eerder op plamuur.

De huid van het gezicht

De eerste laag met een 2B potlood, maak de strepen licht en met de vorm van het gezicht mee, dat versterkt automatisch het idee van perspectief.

Potlood aan de kant

Het potlood laten we voor wat het is, dit de tweede laag is met een doezelaar, bij de onderste pijl. Bij de bovenste maakte ik de schaduw iets lichter met een plakje gum

En veel doezelen

Rechts de 2e laag, heel licht 2B en daarna doezelen. De rest van de huid tekende ik ook met een doezelaar.

En dit was het resultaat over de foto heen

Het lijkt net echt.

Conclusie: in het kort hoe je huidtinten tekent

Je tekent heel licht de onderlaag

Zodat het wit van het papier zichtbaar blijft, daaroverheen de 2e laag met een zachter potlood, ook hier weer, niet hard drukken.

En dan doezelen

Huid is nooit egaal, voorkom dat je gaat plamuren, doezel daarom ook heel licht. Beter is nog een laag extra dan harder drukken.

In dit stukje probeerde ik ook de rimpels maar die zijn te streperig. En te dik. Bovendien zit er naast een rimpel een licht deel, wat je eigenlijk ziet als rimpel, de donkere streep is het schaduw deel.

Het is met portret tekenen net als met een goed recept. Weten wat erin moet maakt je nog geen master.

Maar hoe je die ingrediënten gebruikt, dat is wat telt

Met 2 echte boeken op a4 formaat