Een realistisch portret met potlood is

dat je niet alles tekent wat je ziet maar de illusie wekt dat je dat wel deed.

Het klinkt logisch. Zoveel mogelijk tekenen. Dan lijkt het toch steeds meer? Super realistisch wordt het met al die details. Maar heb je al eens geprobeerd al haren te tekenen? Of alle wimpers? Ja, logisch, he,he. dat gaat natuurlijk niet.

O.k., daar zijn we het over eens. Maar alle schaduwen in een gezicht? Alle toonwaarden die je op jouw voorbeeld ook ziet? En wat als ik je vertel dat ogen realistischer lijken als je het wit, de reflectie, groter maakt dan op jouw voorbeeld?

Omdat we een tekening nu eenmaal anders bekijken, of beter interpreteren, dan een foto. Een foto met 3 toonwaarden zien we als nep. Maar bij een tekening is dat weer niet zo.

portret-voorbeeld-voor-shading-met-gum
Dit portret is getekend met houtskool gemengd met potlood en afgewerkt met gum techniek. Maar in dit portret zitten 4 toonwaarden als experiment met toonwaarde plannen.

Om een portrettekening echt te laten lijken is het niet nodig om alles te tekenen wat je ziet. Het is zelfs veel beter om dat helemaal niet te doen. En nee, helaas, het maakt portrettekenen niet makkelijker. Eerder moeilijker. Want nu moet je een keuze maken: wat wel en wat niet?

Waarom niet alles tekenen?

Onze hersenen hebben de neiging dat wat er niet is zelf af te maken. Dat werkt op dezelfde manier als met woorden.

kijk-maar-eens-naar-deze-letters

Het kost je geen enkele moeite om deze woorden af te maken

Maar dat is op een meer bewust niveau. Met beeld gaat dat onbewust. Omdat je dan meer ruimte heb om dat wat ontbreekt in te vullen. En die ruimte, of keuze eigenlijk, maakt dat je nog iets anders gaat doen:

Interpreteren

Interpreteren van iets is voor iedereen uniek. De overeenkomsten die er wel zijn heten archetypen. Hoewel je kijkt met ogen maken de hersenen het beeld af.

Misschien ken je nog wel die proef met één zin. Persoon één begon met een simpele zin en vertelde hem aan de ander. Honderd personen later was de originele zin compleet weggevaagd. Zo is het meet beeld ook (onbewust en razendsnel) Dat wat je niet herinnert vul je automatisch aan.

Kijken is interpreteren

Ieder mens interpreteert. Hoe je interpreteert hangt van genen af en wat je allemaal doet en ervaart in jouw leven. Dat kun je terug zien in kindertekeningen maar ook bij kunstenaars, denk maar aan wereldberoemde voorbeelden als Vincent van Gogh. Zijn manier van leven en zijn psyche vormde zijn schilderijen.

tekening met elf klaar

Wanneer je realistisch wilt tekenen is het beter, hoe tegenstrijdig het ook lijkt, alleen dat te tekenen wat echt nodig is. Dat komt omdat wij als mens een foto anders interpreteren dan een tekening. En de voorwaarden waardoor wij een tekening als echt ervaren zijn daardoor ook anders.

Realisme is niet gewoon alles kopiëren

Vaak wordt realistisch tekenen verward met zoveel mogelijk tekenen van wat je ziet. Realistisch tekenen is niets meer dan een illusie op een plat vlak vertaald door onze ogen in 3D beeld. En de kwaliteit van die vertaling wordt gestuurd door de portrettekening zelf, dus de persoon die hem maakte.

https://www.portrettekenenleren.nl/wp-content/uploads/2018/09/van-foto-naar-net-echt
Het is even goed kijken maar de ene is de foto en de andere de tekening.

Als je elk haartje wat je ziet in een gezicht gaat tekenen heb je niet alleen een klus maar het resultaat is ook nog eens minder echt. Wat je bijvoorbeeld ziet bij oogwimpers.

details-van-een-oog-tekenen

Kleine details kunnen het wel echter maken, als je bij uitvergroting van hetzelfde oog ziet. Wat vooral helpt is het wit van het papier. ( de lichte plekken om het oog) . Deze bij de pijlen zijn gemaakt met een  makkelijke methode: met 4H potlood.

Je maakt als het ware groeven in jouw papier en gaat daar overheen met potlood. In de groeven komt geen grafiet en dat blijft dus wit.

portrettekening waar haren nog moeten

Een ander voorbeeld zijn haren in zonlicht. Minder tekenen maakt in dat geval meer realisme.

Wat je ziet aan de rechterkant. (links is nog niet klaar) De haren die je ziet tegen de donkere achtergrond zijn getekend met een stukje gum waar ik een punt aan maakte met een mesje.

Conclusie

  • Het wit van het papier is doorslaggevend in het wel of niet echt laten lijken van een portrettekening,
  • Teken liever eerst de schaduwen of toonwaarden van hele vlakken voor je aan details begint,
  • Vraag je af of details die je wilt gebruiken echt iets toevoegen.

Het geheim achter een realistisch portret is de illusie van ‘echt’ opwekken bij de kijker. En dat is afhankelijk van hoe jij hebt leren tekenen.

Nou heb je alvast een intro achter de rug. Van 2 van de 7. Ehh, 2 van de watte??

In 2015 – 2016 gaf ik workshops. Een workshop is uitleg en tekenen.
Alleen, je hebt maar 3 tot 4 uurtjes. Hoe zorg je dan toch dat iedereen met een mooie tekening naar huis gaat?

Dat leek mission impossible. Maar de oplossing lag in deze 7 tekentechnieken.

7x verschil eboek

Portret tekenen is vaak geen appeltje eitje.

Omdat de meeste mensen achterstevoren beginnen.

Logisch, want je wilt het liefst ineens een portret dat lijkt. Maar dat is gelijk aan de Mount Everst willen beklimmen zonder weten hoe je touw en gereedschap gebruikt.

Ontdek hoe je stap voor stap realistisch gaat portret tekenen waarmee je een ‘amateuristische’ look voorkomt.

Download gelijk

Dit vind je misschien ook leuk...