Alle begin is makkelijk

Een portret is geen appeltje eitje

3 vragen waarmee je 80% realistischer gaat tekenen

Soms denk je teveel en sla je die dingen, die echt voor de hand liggen, over terwijl juist deze een groot deel van het resultaat bepalen.

Zonder dat je er werkelijk veel voor hoeft te doen.

Dit gaat om wat je doet

Vergelijk het met de tuin

Kleine investering groot resultaat

Stel dat je net als ik een nieuw gazon gaat inzaaien. Het oude eruit, spitten, nieuwe aarde er op, dat waren de bereklussen. Nu zaaien en afwachten maar.

Maar even terug naar de 3 stappen, zo sla je wel iets over, iets simpels, wat vrijwel geen extra tijd of moeite kost. Maar wel met een wereld van verschil in het resultaat: mest.

Tja, je papier kun je niet bemesten maar je hebt wel veel soorten. En welke je kiest, dat maakt al een wereld van verschil. Zo heb je meer van dit soort ‘eenvoudige’ dingetjes voor nu verpakt in 3 vragen..

De 3 vragen zijn:

Op welk papier teken je?
Gebruik je houtskool?
Wat voor techniek gebruik je voor de verhoudingen?

Op welk papier

Erg onderschat, zie nog veel tekeningen op papier van de Hema, Action of zelfs gewoon printpapier…

Houtskool

Er ontbreekt echt zwart in de schaduwen. Waardoor er geen diepte in de tekening komt. Zodat het niet realistisch lijkt..

Verhoudingen

Je probeerde van alles zonder te concentreren op 1 vast ding

Check het verschil

Zonder houtskool krijg je nooit echt zwart en wat je ook doet, lijken je tekeningen sowieso al minder realistisch.

Nog meer puntjes de vlekkerige schaduwen ogen kloppen niet en de verhoudingen van het lichaam etc.

in realisme

Een ander verhaal: haren met houtskool, achtergrond die het gezicht laat uitkomen, realistische schaduwen

Trouwens ook op beter papier, Strathmore 400 wat in doezelen een groot verschil is met goedkoop papier

Vergeet papier van de Hema, Action of gewoon print papier…Je maakt het alleen maar moeilijker dan nodig

Welk papier

Koop een schetsblok Strathmore 400 series 163 grams of Canson 160 grams recycled papier.

Ik gebruik deze 2 en 360 grams acrylpapier 50 x 70 cm. Er is een wereld van verschil of je bijvoorbeeld houtskool doezelt op acrylpapier of Strathmore.

Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat houtskool beter doezelt, vervaagt, als je het mengt met grafietpotlood op acrylpapier.
Maar echt geweldige realistische huidtinten maak je weer beter op Strathmore. Dat is gladder en leent zich meer voor doezelen met een doezelaar.

Tanden heet dat. En die structuur bepaald hoe het grafiet zich gedraagt als je tekent. Op de vorige afbeelding zie je dat juist die structuur voorkomt dat je die levensechte schaduwtonen kan tekenen.

Teveel structuur en je grafiet ziet er niet alleen korrelig uit, je krijgt ook dat het wit ( witte puntjes eigenlijk) door de donkerste schaduwen heen komt.
Dat heb je vooral bij aquarelpapier wat dan ook niet geschikt is voor tekenen met potloden.

Begin je met goedkoop papier: dat is glad. Spekglad. Doezelen wordt een ramp zo. Kies daarom papier met meer structuur als je echt mooie schaduwen wilt tekenen.

Koop deze:
Strathmore series 400
Canson 160 grams
360 grams acryl van Schut of Van Beek Art

Houtskool voor echt zwart

Zonder houtskool krijg je nooit echt zwart en wat je ook doet, lijken je tekeningen sowieso al minder realistisch.

Met houtskool maak je diepe schaduwen, meer zwart waardoor je ook meer het 3D idee krijgt in je tekeningen. En dat lijkt weer net echt.

Ik gebruik houtskool potloden van Derwent (dark) en Conté a Paris

Houtskool zit in de haren en ook op de donkere delen van de huid en het gezicht.
En dan de meest lastige

De verhoudingen tekenen

Verhoudingen uit je hoofd leren helpt niks. Veel cursussen maken er een potje van, moet je eerst alle verhoudingen van een gezicht leren.

Je weet wel, die eivormige hoofdjes met strepen er door. Overigens, het internet staat er vol mee. Maar je hebt er niks aan. Omdat……
je te maken hebt met perspectief.

En??? Als iemand zijn gezicht voorover buigt en je gaat dat tekenen wordt bijvoorbeeld de afstand van de kin tot de mond korter dan wanneer je die persoon tekent terwijl ze voor zich uitkijken. Omdat het perspectief verandert.

Concentreer op 2 dingen: schaduwen tekenen en rechte lijnen

Tekenen is ook kijken, maar hoe? .

Kijken

Schaduwen tekenen heeft ook met kijken te maken. Want als je aan het begin bent van je tekening, welke lijnen pak je dan?

Dat begint met dat je weet hoe je de vertaling maakt van een foto naar tekenpapier.

kijk naar welke lijnen

de randen van de schaduwen geven
De lijnen van de schaduwen maken het frame van het gezicht in een tekening.

Bovendien zijn de schaduwen kleinere oppervlakken dan het gezicht in zijn totaal. Kortom, van die kleinere oppervlakken kun je makkelijker de omvang inschatten.
 
Als voorbeeld bij 1) de schaduwlijn

En begin met rechte lijnen

Rechte lijnen waarmee je gaat schetsen. Een schets is het geraamte, de fundering voor de rest.

Wat hier niet klopt zie je aan het einde terug.

Conclusie

Wanneer je concentreert op 2 of 3 makkelijke stappen, die je dan super goed doet, gaat sneller dan een hele bak tips en technieken uitproberen.

Verhoudingen is struikelblok nummer 1. YouTube staat er vol mee. Manier die, Loomis methode dat, noem maar op. Maar dat werkt allemaal niet.

Richt je niet op bergen info tegelijk. Beter 1 ding heel goed dan van alles een beetje, dat laatste sloopt je tekeningen. En je motivatie uiteindelijk.

Je kan eindeloos blijven YouTuben. Je hebt vast al het één en ander bekeken maar voor je echt een portret op papier hebt, methode hier en daar is niet de oplossing.

Het is met portret tekenen net als met een goed recept. Weten wat erin moet maakt je nog geen master.

Maar hoe je die ingrediënten gebruikt, dat is wat telt

Met echt gedrukt boek op a4 formaat