Alle begin is makkelijk

3 vragen waarmee je 80% realistischer gaat tekenen

Toen ik nog live workshops gaf tussen 2015 en 2018 bedacht ik me: wat zijn nou dé 3 dingen die ik moet laten zien voor het meeste resultaat in zo’n kort tijdsbestek. Een workshop is meestal 3 tot 4 uurtjes en dan is een heel portret best een klus.

Ik ging daar verder over nadenken en zo schoten me wel meer dingen te binnen, waar ik het boek 7x verschil van maakte, maar deze 3 stonden aan de top van de lijst:  

3 vragen:

portrettekening-uit-2015

Op welk papier teken je?

Ja, een van de meeste onderschatte punten als het over portret tekenen gaat….Veel mensen tekenen nog op papier van de Hema, Action of gewoon printpapier.

Gebruik je al houtskool?

Dit valt op bij vrijwel iedereen die begint met portret tekenen: grijs. Vlak heet dat. Er ontbreekt echt zwart in de schaduwen. Waardoor er geen diepte in de tekening komt. Zodat het niet realistisch lijkt.

Weet je hoe je verhoudingen juist tekent?

Portret tekenen is in het begin nog één grote vragen brij. Waar begin je mee, welke streep zet je het eerst welke lijnen ga je tekenen en noem maar op. Dus voor je verhoudingen goed hebt ben je wel even onderweg.  Natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome gaan.

Er zijn wel handigheidjes die je helpen. En dan het antwoord geven op: ‘Hoe krijg je een tekening nu 3 dimensionaal?’

De antwoorden op de 3 vragen

Op welk papier teken je?

Vergeet papier van de Hema, Action of gewoon print papier…Je maakt het alleen maar moeilijker dan nodig. Koop een schetsblok Strathmore 400 series 163 grams of Canson 160 grams recycled papier.

Ik gebruik deze 2 en 360 grams acrylpapier 50 x 70 cm. Er is een wereld van verschil of je bijvoorbeeld houtskool doezelt op acrylpapier of Strathmore.

Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat houtskool beter doezelt, vervaagt, als je het mengt met grafietpotlood op acrylpapier.

Maar echt geweldige realistische huidtinten maak je weer beter op Strathmore. Dat is gladder en leent zich meer voor doezelen met een doezelaar.

Papier heeft structuur

op verkeerd papier

Tanden heet dat. En die structuur bepaald hoe het grafiet zich gedraagt als je tekent. Op de vorige afbeelding zie je dat juist die structuur voorkomt dat je die levensechte schaduwtonen kan tekenen. teveel structuur en je grafiet ziet er niet alleen korrelig uit, je krijgt ook dat het wit ( witte puntjes eigenlijk) door de donkerste schaduwen heen komt. 

Dat heb je vooral bij aquarelpapier wat dan ook niet geschikt is voor tekenen met potloden. 

Begin je met goedkoop papier: dat is glad. Spekglad. Doezelen wordt een ramp zo. Kies daarom papier met meer structuur als je echt mooie schaduwen wilt tekenen.

Koop deze:

  • Strathmore series 400
  • Canson 160 grams
  • 360 grams acryl van Schut of Van Beek Art

Gebruik je al houtskool?

zonder houtskool

Zonder houtskool krijg je nooit echt zwart en wat je ook doet, lijken je tekeningen sowieso al minder realistisch.

Nou valt er op deze uit 2012 nog wel meer aan te merken, kijk maar naar de schaduwen, trouwens, de ogen, verhoudingen en ga zo maar door

voorlaatste stap van een portrettekening

Je ziet gelijk het verschil met de vorige al is hij op deze tekening nog niet klaar.

Met houtskool maak je diepe schaduwen, meer zwart waardoor je ook meer het 3D idee krijgt in je tekeningen. En dat lijkt weer net echt

Het probleem: met grafietpotloden maak je nu eenmaal niet diep donker zwart. Waarom tekeningen niet realistisch lijken heb je in het begin niet zo in de gaten.

Je ziet wel dat er een probleem is maar wat precies…. Tot je gaat vergelijken.

Houtskool kun je prachtig mengen met zachte potloden waardoor je weer met gum verschillende effecten kunt tekenen. Nou ja, met gum is het meer verven met houtskool en grafietpotloden als je haren gaat tekenen

 

Weet je hoe je verhoudingen juist tekent?

Het begin staat hieronder:

Verhoudingen tekenen is struikelblok 1 bij portretten.

Het vraagt om wat je het best kunt tekenen, welke lijnen en welke schaduwen.

En vereenvoudigen. Lukt de vorm niet? Begin met een vierkant.

Zelfs een vierkant in perspectief lukt altijd wel. 

Omdat we minder moeite hebben met rechte dan met ronde lijnen.

Teken maar een cirkel, uit de losse hand. Ja, dat is een ander verhaal. 

O.k.  teken nu eerst een vierkant. En zet daar de cirkel in. Veel makkelijker.

Zo zit het met verhoudingen tekenen ook. Je start met rechte lijnen. 

En net als met autorijden leer je die dingen als je maar niet alles tegelijk wilt.

Verhoudingen uit je hoofd leren helpt niks

de-geijkte-plaatjes-in-tekenboeken

Veel cursussen maken er een potje van, moet je je eerst alle verhoudingen van een gezicht leren.

Je weet wel, die eivormige hoofdjes met strepen er door. Overigens, het internet staat er vol mee. 

Maar je hebt er niks aan. Omdat……

je te maken hebt met perspectief

En???   Als iemand zijn gezicht voorover buigt en je gaat dat tekenen wordt  bijvoorbeeld de afstand van de kin tot de mond korter dan wanneer je die persoon tekent terwijl ze voor zich uitkijken. Omdat het perspectief verandert.

Handiger: schaduwen tekenen

De volgende afbeelding is een goed advies alleen niet uitgelegd. 

Schaduwen tekenen heeft ook met kijken te maken. Want als je aan het begin bent van je tekening, wat ga je dan precies tekenen?

Welke lijnen en dan zo dat je op de juiste verhoudingen komt. Dat begint met dat je weet hoe je de vertaling maakt van een foto naar tekenpapier. Als je die slag eenmaal hebt kun je naar de volgende stap: de uitvoering.

kijk naar welke lijnen de randen van de schaduwen geven

De lijnen van de schaduwen maken het frame van het gezicht in een tekening.

En dan maakt het niet uit onder welke hoek je kijkt, of het perspectief verandert, je tekent tenslotte alleen dat wat je ziet. 

Bovendien zijn de schaduwen kleinere oppervlakken dan het gezicht in zijn totaal.

Kortom, van die kleinere oppervlakken kun je makkelijker de omvang inschatten. 

Als voorbeeld bij 1) de schaduwlijn die ik gebruikte om de afstand tussen de ogen in dit perspectief te vinden.

voorbeeld van lijnen bij schaduwen

Het verschil tussen amateuristisch en pro

Goed, ook bij mij gaat niet alles zomaar vanzelf. Al tekende je er al honderd, er valt (bijna) altijd nog iets te verbeteren. Mooi voorbeeld, die eerste (foto hierna) is het net niet. Je ziet dat de verhoudingen net niet kloppen. Althans, je ziet het niet echt. maar je hebt dan wel een vaag idee van: ‘Hé, hier is iets niet helemaal goed, maar wat dan?’

Ik kan je natuurlijk gelijk vertellen waar het probleem zat maar  wellicht zie je het al. Als je naar de schaduwen en ook de verhoudingen van de linker kijkt. Ik doe vaker remakes om te vergelijken waar mijn vooruitgang ligt en wat ik nog meer kan verbeteren. 

Het is ook een ideale manier om je zelfvertrouwen een boost te geven omdat je zo steeds ziet hoe je weer een aantal dingen onder knie hebt. 

verschil in shading tussen 2 tekeningen

Conclusie

Zeker in het begin kun je grote stappen vooruit maken. Niet door alles tegelijk te doen. Maar wanneer je concentreert op 2 of 3 makkelijke stappen, die je dan super goed doet, gaat sneller dan een hele bak tips en technieken uitproberen.

  • Koop goed papier. Wil je donkere achtergronden met veel houtskool? Neem acryl 360 grams. Ga je voor super realistische huid? Neem het gladdere Strathmore of Canson 160 grams papier.
  • Koop een paar houtskool potloden. En nee, niet alle houtskool is hetzelfde. Sommige potloden hebben weer andere eigenschappen waardoor je ze juist weer goed voor bijvoorbeeld haren tekenen kunt gebruiken.
  • Verhoudingen is struikelblok nummer 1. YouTube staat er vol mee.  Manier die, methode dat, noem maar op. Maar dat werkt allemaal niet.

Je kan eindeloos blijven YouTuben. je hebt vast al het één en ander bekeken maar voor je echt een portret op papier hebt, methode hier en daar is niet de oplossing.

Samengevat hoe ik begon: Teken de vorm zoveel mogelijk met rechte lijnen en Gebruik de randen van je beeld als referentie.

Richt je niet op bergen info tegelijk. Je kunt het meestal, bijna nooit allemaal gebruiken en vaak is het ook gewoon overbodig. Beter 1 ding tegelijk en dat heel goed dan van alles wat, maar dat heb je vast al gemerkt toen je aan portretten begon.

Die bergen info, dat is eigenlijk los zand. Veel maar geer geen structuur. Geen begin en einde zoals bijvoorbeeld in een cursus waar je ergens gericht naar toe werkt.

Uiteindelijk ontdek je steeds betere tekentechnieken. Zeker als je op het juiste spoor gezet wordt en aan de hand daarvan zelf gaat experimenteren. (staat ook op de Home pagina)

Met deze ben ik bezig op 50 x 70 cm papier. Waarop ik met verschillende doezel technieken aan het tekenen ben. 

 

 

voorbeeld levensecht tekenen

Begin met de antwoorden op de 3 vragen uit dit artikel. En waarom zou je niet steeds, als je er toch aan begint niet de allerbeste tekening maken die je kunt?

geschreven-paul
kloppen de verhoudingen wel of juist niet
Net Echt Online  

 

Het is met portret tekenen net als met een goed recept.

Weten wat erin moet maakt je nog geen master. Maar hoe je die ingrediënten gebruikt, dat is wat telt.

Met 107 bladzijden ‘echt’ boek.

 

uitgelichte afbeelding fotorealisme tekenen

Tekenen met kwasten en grafietpoeder

Make-up kwasten doen wonderen voor fotorealistische effecten op papier

mysterie van fotorealisme

Het mysterie van fotorealistisch tekenen

Hoe teken je fotorealistisch? Teken eerst groot en maak het daarna klein

schaduwen voor een portret tekenen

Schaduwen levensecht tekenen?

Met schaduwen tekenen maak of breek je een portrettekening.