Alle begin is makkelijk

Deze 3 vragen maken jouw tekeningen 80% meer realistisch

Ik ben altijd op zoek naar praktische oplossingen. Dat heb ik denk ik van mijn vader. Hij is wiskundige. Rationele oplossingen, zo effectief mogelijk. Analyse, welke stappen en wat geeft het meeste resultaat.

Zo maakte ik de balans op voor als je pas begint met tekenen: welke 3 dingen zorgen nu ervoor dat je het snelst vooruit gaat. Zodat je meer (foto) realistisch tekent. 

Ik kwam uit op deze 3 vragen:

Op welk papier teken je?

Ja, een van de meeste onderschatte punten als het over portret tekenen gaat….Veel mensen tekenen nog op papier van de Hema, Action of gewoon print papier.

Gebruik je al houtskool?

Dit valt op bij vrijwel iedereen die begint met portret tekenen: grijs. Vlak heet dat. Er ontbreekt echt zwart in de schaduwen. Waardoor er geen diepte in de tekening komt. Zodat het niet realistisch lijkt.

Weet je hoe je verhoudingen juist tekent?

Portret tekenen lijkt in het begin complex. Weet je wellicht nog je eerste autorijles?

Koppeling in, schakelen, remmen of optrekken zonder dat het gas afsloeg? Oh ja, en dan ook nog even over je schouder kijken, binnen- , buitenspiegel.

En dat allemaal in één vloeiende actie.

Op welk papier teken je?

Vergeet papier van de Hema, Action of gewoon print papier…

Je maakt het alleen maar moeilijker dan nodig. Koop een schetsblok Strathmore 400 series 163 grams of Canson 160 grams recycled papier.

Ik gebruik deze 2 en 360 grams acrylpapier 50 x 70 cm. Er is een wereld van verschil of je bijvoorbeeld houtskool doezelt op acrylpapier of Strathmore.

Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat houtskool beter doezelt, vervaagt, als je het mengt met grafietpotlood op acrylpapier.

Maar echt geweldige realistische huidtinten maak je weer beter op Strathmore. Dat is gladder en leent zich meer voor doezelen met een doezelaar.

Papier heeft structuur

Tanden noemen ze dat. En die structuur bepaald hoe het grafiet zich gedraagt als je tekent.

Begin je met goedkoop papier: dat is glad. Spekglad. Doezelen wordt een ramp zo.Kies daarom papier met meer structuur als je echt mooie schaduwen wilt tekenen.

Koop deze:

  • Strathmore series 400
  • Canson 160 grams
  • 360 grams acryl van Schut of Van Beek Art

Gebruik je al houtskool?

Dit valt op bij vrijwel iedereen die begint met portret tekenen: grijs. Vlak heet dat. Er ontbreekt echt zwart in de schaduwen. Waardoor er geen diepte in de tekening komt. Zodat het niet realistisch lijkt.

Dit voorkom je met houtskool. Met grafietpotloden maak je nu eenmaal niet diep donker zwart. Waarom je tekeningen niet realistisch lijken heb je in het begin niet zo in de gaten.

Je ziet wel dat er een probleem is maar wat precies…. Tot je ze naast de tekeningen legt van iemand die het al langer doet.

Houtskool gebruik ik meestal niet over de hele tekening. (Hangt af van de toonwaarde van de schaduwen in het gezicht). Ik pak het wel altijd voor de ogen, bij donkere haren en vaak voor de achtergrond.

Weet je hoe je verhoudingen juist tekent?

Verhoudingen tekenen is struikelblok 1 bij portretten. Om 2 redenen: het vraagt om hoe je kijkt en….dit is de meest lastige: oefenen blijkt in de praktijk.

Hoe je kijkt kun je vereenvoudigen: iedereen kan een vierkant tekenen.

 Zelfs een vierkant in perspectief lukt  altijd nog wel. 

Omdat we minder moeite hebben met rechte dan met ronde lijnen.

Maar teken nu een cirkel, uit de losse hand. Ja, dat is een ander verhaal. 

O.k.  teken nu eerst een vierkant. En zet daar de cirkel in. Veel makkelijker.

Zo zit het met verhoudingen tekenen ook. Je start met rechte lijnen. 

En net als met autorijden leer je die dingen het best in stappen.

Portret tekenen is ook oefeningen maken

Met grafietpotlood en houtskool op Strathmore 400 papier
Op Strahtmore 400 A2 papier 163 grams
Met houtskool voor de donkere delen.
Waaronder de ogen,
de schaduwen bij de veren
en het begin van de haren(links)

Oefenen is niet een portret tekenen en dan nog eentje en dan…tot in het oneindige. Daar heb je nauwelijks resultaat van.

Oefeningen hebben alleen zin als je het verschil ziet tussen voor en na.Veel mensen tekenen niet, ze zetten streepjes. Waarbij elke streep de angst in zich heeft dat hij niet goed is. Tekenen aan de ketting noem ik dat.

De beste manier om daar mee om te gaan is ook de simpelste: teken iets na. En dan nog een keer. Maar uit je hoofd. Vergelijk en dan zo verder tot je hem goed hebt.

Dat lijkt een omweg maar uiteindelijk als je het over 6 maanden bekijkt een enorm verschil in tijd en vooral: resultaat. Meer waarom en hoe over oefenen

Conclusie

Zo is het als de titel al zegt. Zeker in het begin kun je grote stappen vooruit maken. Niet door alles tegelijk te doen. Maar wanneer je concentreert op 2 of 3 makkelijke stappen, die je dan super beheerst, is dat veel effectiever dan allerlei tips en trucs uitproberen.  

  • Koop goed papier. Wil je donkere achtergronden met veel houtskool? Neem acryl 360 grams. Ga je voor super realistische huid? Neem het gladdere Strathmore of Canson 160 grams papier.
  • Koop een paar houtskool potloden.
  • Oefen elke dag een kwartiertje met verhoudingen. Dat is bijna 2 uur per week. Met een paar maanden pluk je daar de vruchten van.
  • Weet wat je materiaal kan en hoe het zich gedraagt op papier.
experiment met gum

Ik maak regelmatig experimenten. Je hebt ze met een half uurtje op papier en je kunt van alles uitproberen.

Welke kwast wat doet met grafiet, hoe je doezelt met houtskool, het verschil in doezelen tussen grafiet en grafiet gemengd met houtskool.

Ik schrijf ook alles op. Zodat ik het gelijk in mijn hoofd heb zitten

Dit is een voorbeeld van wat materiaal doet. 

Bij deze stond er iets op de achtergrond wat ik weg wilde hebben. Gewoon gummen dus. maar, gum plet het papier. De tanden.

Ga je er nu met grafietpoeder overheen voor een mooie achtergrond….dan heb je een probleem als je ziet. En nee, dit krijg je niet meer goed.

grafiet-poeder-over-gum

Oh ja, er is nog een reden waarom het begin makkelijker is. Kijk, in het begin ken je nog niet veel technieken. Maar hoe beter je wordt, hoe meer eisen je gaat stellen. Kritisch is een eigenschap die veel tekenaars en tekenaressen mee zeulen. Soms weleens iets teveel. 

Hoe beter je bent, hoe meer je ergert aan details die het net niet helemaal zijn. Ik heb gemerkt dat de enige oplossing is dat je daarmee leert leven.

Veel succes met tekenen en groeten uit Helmond,

nimble_asset_geschreven-paul
nimble_asset_boek-realistische-tekentechnieken-door-Paul-Bakker
Met Portret tekenen is het net als met een recept.

Weten wat er in moet maakt nog geen geweldig gerecht. Wat telt is dat wat je met die ingrediënten doet.

 

Wil je nog meer lezen? Het punt is: portret tekenen leg je niet 1,2,3 uit….

Tekenen met gum

Gum is een geweldige aanvulling op potloden. De effecten die je ermee bereikt zijn uniek voor gum.

Paul

Mijn naam is Paul Bakker. Ik benader tekenen gewoon zoals het is. Tekenen doe je voor negentig procent met je hart, de rest is techniek. Dat is waarom niet iedereen leert tekenen. Al maakte je honderd tekeningen, de ene keer lukt iets gelijk en op een ander moment heb je het na twintig keer nog niet voor elkaar. Dat is tekenen. Hoe je hier mee omgaat zorgt ervoor of je nu wel of niet blijft tekenen.