Alle begin is makkelijk

Met deze 3 begon ik mijn workshops

Ik  zoek graag  naar praktische oplossingen. Dat heb ik denk ik van mijn vader. Hij is wiskundige. Rationele oplossingen, zo effectief mogelijk. Analyse, welke stappen en wat geeft het meeste resultaat.

Zo begon ik mijn workshops eerst met een boom tekenen (uit je hoofd in 5 minuten) om je te laten ervaren hoe je tekent. Vaak zie je dat je eerst probeert allerlei technieken eigen te maken, die je wellicht vond op Youtube en zo. Maar dat is eigenlijk allemaal los zand.

Plus, je slaat over HOE je tekent.

Wat ik vaak zie is tekenen aan de ketting. Tekenen met de ‘rem’ erop. Daarom startte ik aan het begin van workshops met de boom.

Wel een beetje generaliserend: vaak zie je dan een stokje met een wolkje. Dan gingen we vergelijken met een boom buiten of foto. Het gaat er niet om of die boom nu wel of niet lijkt. Wat telt is hoe je de lijnen neerzet.

Als je niet in vloeiende lijnen gaat tekenen blijft dat een handicap die in de basis ligt. Dat sleep je mee bij alles wat je tekent.  Heb je dat eenmaal ervaren: dan is het tijd voor stap 2.

Welke 3 dingen zorgen nu ervoor dat je het snelst vooruit gaat. Zodat je meer (foto) realistisch tekent. 

Ik kwam uit op deze 3 vragen:

Op welk papier teken je?

Ja, een van de meeste onderschatte punten als het over portret tekenen gaat….Veel mensen tekenen nog op papier van de Hema, Action of gewoon printpapier.

Gebruik je al houtskool?

Dit valt op bij vrijwel iedereen die begint met portret tekenen: grijs. Vlak heet dat. Er ontbreekt echt zwart in de schaduwen. Waardoor er geen diepte in de tekening komt. Zodat het niet realistisch lijkt.

Weet je hoe je verhoudingen juist tekent?

Portret tekenen lijkt in het begin complex. Weet je wellicht nog jouw eerste autorijles?

Koppeling in, schakelen, remmen of optrekken zonder dat het gas afsloeg? Oh ja, en dan ook nog even over je schouder kijken, binnen- , buitenspiegel.

En dat allemaal in één vloeiende actie.

Op welk papier teken je?

Vergeet papier van de Hema, Action of gewoon print papier…

Je maakt het alleen maar moeilijker dan nodig. Koop een schetsblok Strathmore 400 series 163 grams of Canson 160 grams recycled papier.

Ik gebruik deze 2 en 360 grams acrylpapier 50 x 70 cm. Er is een wereld van verschil of je bijvoorbeeld houtskool doezelt op acrylpapier of Strathmore.

Zo weet ik nu bijvoorbeeld dat houtskool beter doezelt, vervaagt, als je het mengt met grafietpotlood op acrylpapier.

Maar echt geweldige realistische huidtinten maak je weer beter op Strathmore. Dat is gladder en leent zich meer voor doezelen met een doezelaar.

Papier heeft structuur

Tanden heet dat. En die structuur bepaald hoe het grafiet zich gedraagt als je tekent.

Begin je met goedkoop papier: dat is glad. Spekglad. Doezelen wordt een ramp zo. Kies daarom papier met meer structuur als je echt mooie schaduwen wilt tekenen.

Koop deze:

  • Strathmore series 400
  • Canson 160 grams
  • 360 grams acryl van Schut of Van Beek Art

Gebruik je al houtskool?

Dit valt op bij vrijwel iedereen die begint met portret tekenen: grijs. Er ontbreekt echt zwart in de schaduwen. Geen diepte, geen realisme en een beetje die, nou ja amateuristische uitstraling.

Dit voorkom je met houtskool. Met grafietpotloden maak je nu eenmaal niet diep donker zwart. Waarom tekeningen niet realistisch lijken heb je in het begin niet zo in de gaten.

Je ziet wel dat er een probleem is maar wat precies…. Tot je gaat vergelijken.

Houtskool gebruik ik meestal niet over de hele tekening. (Hangt af van de toonwaarde van de schaduwen in het gezicht). Ik pak het wel altijd voor de ogen, bij donkere haren en vaak voor de achtergrond.

Weet je hoe je verhoudingen juist tekent?

Het begin staat hieronder:

Verhoudingen tekenen is struikelblok 1 bij portretten.

Het vraagt om wat je het best kunt tekenen, welke lijnen en welke schaduwen.

En vereenvoudigen. Lukt de vorm niet? Begin met een vierkant.

 Zelfs een vierkant in perspectief lukt altijd wel. 

Omdat we minder moeite hebben met rechte dan met ronde lijnen.

Maar teken nu een cirkel, uit de losse hand. Ja, dat is een ander verhaal. 

O.k.  teken nu eerst een vierkant. En zet daar de cirkel in. Veel makkelijker.

Zo zit het met verhoudingen tekenen ook. Je start met rechte lijnen. 

En net als met autorijden leer je die dingen het best in stappen.

Verhoudingen uit je hoofd leren helpt niks

de-geijkte-plaatjes-in-tekenboeken

Veel teken curssussen maken er een potje van, moet je je eerst alle verhoudingen van een gezicht leren.

Je weet wel, die eivormige hoofdjes met strepen er door. Overigens, het internet staat er vol mee. 

Maar je hebt er niks aan. Omdat……

je te maken hebt met perspectief

En???   Als iemand zijn gezicht voorover buigt en je gaat dat tekenen wordt  bijvoorbeeld de afstand van de kin tot de mond korter dan wanneer je die persoon tekent terwijl ze voor zich uitkijken. Omdat het perspectief verandert.

Veel handiger: schaduwen tekenen

De volgende afbeelding is een goed advies alleen niet uitgelegd. 

Schaduwen tekenen heeft ook met kijken te maken. Want als je aan het begin bent van je tekening, wat ga je dan precies tekenen?

Welke lijnen en dan zo dat je op de juiste verhoudingen komt.

 

Ik kijk naar welke lijnen de randen van de schaduwen geven

De lijnen van de schaduwen maken het frame van het gezicht in een tekening.

En dan maakt het niet uit onder welke hoek je kijkt, of het perspectief verandert, je tekent tenslotte alleen dat wat je ziet. 

Bovendien zijn de schaduwen kleinere oppervlakken dan het gezicht in zijn totaal.

Kortom, van die kleinere oppervlakken kun je makkelijker de omvang inschatten. De weg naar de juiste verhoudingen.

Portret tekenen is ook experimenten maken

Met grafietpotlood en houtskool op Strathmore 400 papier
Op Strahtmore 400 A2 papier 163 grams
Met houtskool voor de donkere delen.
Waaronder de ogen,
de schaduwen bij de veren
en het begin van de haren(links)

Oefenen vond ik altijd naar. Maar als je het hebt over experimenten klinkt het al een heel stuk beter. En in feite is dat ook een ‘oefening.’

Zo’n experiment heeft alleen zin als je het verschil ziet tussen voor en na. Als je daar een gewoonte van maakt ga je als vanzelf ook meer analyseren.

Dat betekent dat je gericht opzoek gaat naar die punten die een probleem geven.
En dat is weer veel effectiever. Omdat je dan punt voor punt jouw tekeningen aanpakt. 

 

Conclusie

Zeker in het begin kun je grote stappen vooruit maken. Niet door alles tegelijk te doen. Maar wanneer je concentreert op 2 of 3 makkelijke stappen, die je dan super geod doet, gaat sneller dan een hele bak tips en technieken uitproberen.

  • Koop goed papier. Wil je donkere achtergronden met veel houtskool? Neem acryl 360 grams. Ga je voor super realistische huid? Neem het gladdere Strathmore of Canson 160 grams papier.
  • Koop een paar houtskool potloden.
  • Oefen elke dag een kwartiertje met verhoudingen. Dat is bijna 2 uur per week. Met een paar maanden pluk je daar de vruchten van.
  • Ontdek wat je materiaal kan en hoe het zich gedraagt op papier.
experiment met gum

Ik maak regelmatig experimenten. Je hebt ze met een half uurtje op papier en je kunt van alles uitproberen.

Welke kwast wat doet met grafiet, hoe je doezelt met houtskool, het verschil in doezelen tussen grafiet en grafiet gemengd met houtskool.

Ik schrijf ook alles op. Makkelijk voor later

Veel succes met tekenen en groeten uit Helmond,

nimble_asset_geschreven-paul
kloppen de verhoudingen wel
Net Echt Online  

 

Het is met portrettekenen net als met een goed recept. Weten wat erin moet maakt je nog geen masterchef.

Maar hoe je die ingrediënten gebruikt, dat is wat telt.

Begin niet achterste voren.

Zoals geen enkele masterchef zonder opleiding kan is een tekenaar of tekenares zonder techniek net zo ‘blind’.

Met 107 bladzijden ‘echt’ boek.

Bekijk een stukje (2 min) uit het  interview

Paul

Mijn naam is Paul Bakker .Ik gaf workshops en tekenles. (Dat hoofdstuk is nog even dicht. Maar online kun je ook live contact hebben.) Ik benader tekenen gewoon zoals het is. Tekenen doe je voor negentig procent met je hart, de rest is techniek. Dat is waarom niet iedereen leert tekenen. Tekenen is vooral ‘look’ , illusie en gevoel. Dat is vaag, weet ik wel, maar als ik zeg dat een tekening er amateuristisch uitziet weet je haast als vanzelf wat ik bedoel. Bij mij zie je hoe je dat voorkomt en de illusie van ‘Net Echt’ op papier krijgt.

Dit vind je misschien ook leuk...