
Wat heb je nodig om een portret te tekenen?
Mooie ‘spulletjes’ die je prachtige effecten leveren
Soms met maar weinig extra moeite.
En sommige dingen heb je vast ook al gewoon in huis. Ah, nog niet klaar met voordelen, nog eentje: ze kosten ook bijna niks.
Maar ja, als met veel, je moet het maar net weten, toch?
Watten
Ja, doe mij maar 4 zakken…Nou ja, daar doe ik dan wel een heel jaar mee. Gaat niet zo snel.
Je kunt prachtig doezelen met watten. Soms doe er de afwerking van een gezicht mee, of voor achtergronden.
Voorheen maakte ik die met potlood, streepje voor streep of cirkeltje voor cirkel. Maar dat is monnikenwerk. Met watten gaat het veel sneller.
Wat ik wel doe voor ik een laag grafietpoeder aanbreng met watten: eerst een ‘onderlaag’ tekenen met een zacht potlood. Ik merkte dat je dan geen spontane donkere vlekken krijgt die je niet wilt.
Kennelijk door die onderlaag verspreid het grafiet makkelijker. Precies weet ik het niet, maakt me ook niet uit, als het maar werkt.

Gum
Gum ligt voor de hand. Maar ik doe meer met gum. Snijd ze in plakjes of vormen die ik nodig heb. Maak er bomen mee en haren tekenen met gum gaat ook geweldig.
De haren op het vorige portret zijn ook vooral gemaakt met gum. Over beiden schreef ik in 7x Verschil wat je kunt downloaden. Dan leer je dat je met gum ook kunt doezelen en waarom je voor een aantal dingen beter gum kunt pakken dan een doezelaar.
Ook handig: de elektrische gum.
Een ronddraaiend staafje gum waarmee je makkelijk allerlei details kunt maken.
.
Onyx potloden
Waar die naam vandaan komt weet ik niet maar het zijn potloden die beter zwart maken dan grafietpotloden. Zet alle gradaties grafietpotloden op een rijtje, van H tot B en je ziet: het is eigenlijk alleen maar grijs.
Vandaar Onyx.
Onyx maakt beter zwart maar wat er precies inzit is onduidelijk. Eenmaal aangebracht kun je doezelen ook vergeten. Lang niet zo mooi als met grafiet of houtskool.

Faber Castell aquarel potlood
Dat zegt het al, je kunt ze met water bewerken. Maar dat doe ik niet. Ik gebruikte ze voor een experiment. Om fotorealistisch te tekenen.
Je maakt er een dikkere laag mee die je makkelijk kunt doezelen en het effect is wel heel realistisch als je op de foto ziet.

Het voordeel vind ik is dat je je ze beter kunt doezelen en bewerken met gum zonder dat het snel lelijk wordt.
Dat komt omdat het een dikkere laag achterlaat dan grafiet potloden. Ik heb ze in 4B en 8b, zacht dus makkelijk te doezelen.

Pierre Noire houtskool
Goed denk je, houtskool is houtskool. Eh, eh ,eh…no no mooi niet. Ik gebruikte altijd Derwent houtskool potloden. Maar ja, nieuwsgierigheid.
En deze is anders: lijkt wat dikker, ik zou het willen omschrijven als vettiger en dus lastiger te doezelen. Maar wel heel mooi voor streep effecten.
Zoals bij de wenkbrauwen van ogen. Die kun je met 1 veeg laten vervagen zodat ze als het ware overlopen in de huid.
Dat lukte met derwent niet zonder te mengen met grafietpotlood. Ben ik nu om?
Nee, ze hebben allebei hun specialiteit.
De Derwent houtskool is echt geweldig voor achtergronden maar met de Pierre Noire kun je beter doezelen als je op de foto ziet.

Tombow Mono Zero

Eigenlijk een heel dun gummetje in een pen. Het voordeel: je kunt hele kleine lichtplekjes maken.
Die bijvoorbeeld ogen of huid super realistisch maken.
Bij de pijlen zie je de lichte plekken gemaakt met de Tombow. Werkt geweldig, alleen als iets echt wit moet blijven, dan kun je er beter omheen tekenen. Zoals bij de reflectie van de ogen.
Na het gummen wordt het nooit meer helemaal wit.

Mesjes, opvangbak en schuurpapier
Potloden slijp ik met een mesje. En haal ze daarna met de punt over het schuurpapier.
Het grafiet wat er zo vanaf valt bewaar ik. Want daarmee, als je zag, maak ik bijvoorbeeld achtergronden..

9 H Potlood
Teken ik nooit mee. Veel te hard. Maar…ik maak er groeven mee in het papier. En dat ziet er net ‘echt’ uit als je losse haren tekent. Hoe dat eruit ziet zie je op de vergroting hierna.
Voor je dat doet: dat lukt alleen echt goed bij dik papier. In het boek 7x verschil staat ook waar je nog meer op moet letten voor je een tekening verprutst.
Maar eenmaal goed lijkt het ‘net echt.’

1 bijzonder en 1 onderschat materiaal



Natuurlijk heb je nog meer goede merken. Waar het om gaat is bijvoorbeeld het verschil hieronder. Dikker papier is beter doezelen.



Portret tekenen is geen appeltje eitje
Omdat de meeste mensen achterstevoren beginnen
Logisch, want je wilt het liefst ineens een portret dat lijkt. Maar dat is gelijk aan de Mount Everst willen beklimmen zonder weten hoe je touw en gereedschap gebruikt.
Download het boek 7x Verschil door Paul Bakker
Ontdek hoe je stap voor stap realistisch gaat portret tekenen waarmee je een ‘amateuristische look’ voorkomt.