Benodigdheden

Wat voor materialen gebruik je naast potloden nog meer als je gaat portret tekenen. Over welke grafietpotloden daar schreef ik al over, trouwens kun je ook in het boek vinden. Ja, ja, beetje reclame.

Nou ja, wel de enige reclame op deze website, geen ‘meldingen’, geen irritante popups of advertenties of de befaamde cookiewall, die bij de wet verboden is, maar ja, wie gaat dat checken….. nee, gewoon lekker lezen en kijken zonder troep.

Over wat is er dan nog meer naast potloden gaat deze pagina. Mooie ‘spulletjes’ die je prachtige effecten leveren. Soms met maar weinig extra moeite.

Maar ja, als met veel, je moet het maar net weten, toch?

cursus portretten tekenen

9 benodigdheden naast potlood en papier

  1. Watten
  2. Gum
  3. Onyx potloden
  4. Faber Castell aquarel potloden
  5. Pierre Noire houtskool
  6. Tombow mono zero
  7. Mesjes, opvangbak en schuurpapier
  8. 9H potlood
  9. Grafietpoeder

Watten

Ja, doe mij maar 4 zakken…Nou ja, daar doe ik dan wel een heel jaar mee. Gaat niet zo snel. 

Ik gebruik ze vooral om mee te doezelen, soms doe er de afwerking van een gezicht mee, of voor achtergronden. 

Voorheen maakte ik die met potlood, streepje voor streep of cirkeltje voor cirkel. Maar dat is monnikenwerk. Met watten gaat het veel sneller.

Wat ik wel doe voor ik een laag grafiet poeder aanbreng met watten: eerst een ‘onderlaag’ tekenen met een zacht potlood. Ik merkte dat je dan geen spontane donkere vlekken krijgt die je niet wilt.

Kennelijk door die onderlaag verspreid het grafiet makkelijker. Precies weet ik het niet, maakt me ook niet uit, als het maar werkt.

achtergrond met watten

Deze maakte ik op 35 x 50 cm papier . 360 grams acryl.  Ik deed er 3 uur en 21 minuten over. O.k. denk je neem je dan de tijd op? Waarvoor??  Nou nee, maar ik maakte een video van het begin tot het eind voor de nieuwe module online portret tekenen. Maar je ziet, het valt, voor wat betreft de tijd nog best mee. ( wel verspreid over 2 dagen) Het meeste werk zat uiteindelijk in de haren. 

En er is nog een maar, ja, nu komt de aap uit de mouw, ik tekende haar voor de tweede keer. De eerste was prut. Zie je hierna. (Als je die tijd erbij optelt kom je op ruim 6 uur..)

het eerste portret van de 2

Je ziet het verschil in de schaduwen, en wat me gelijk opviel, de mond. Nou en de achtergrond van houtskool was ook geen geweldig resultaat.

Dat komt weer omdat het eigenlijk niet het goede papier daarvoor was. Strathmore 163 grams. Net even te licht voor een dikke houtskool laag.

Gum

Gum ligt voor de hand. Maar ik doe meer met gum. Snijd ze in plakjes of vormen die ik nodig heb. Maak er bomen mee en teken er haren mee. 

De haren op het vorige portret zijn ook vooral gemaakt met gum. Over beiden schreef ik in het boek wat je kunt downloaden. Dan leer je dat je met gum ook kunt doezelen en waarom je voor een aantal dingen beter gum kunt pakken dan een doezelaar.

Onyx potloden

Waar die naam vandaan komt weet ik niet maar het zijn potloden die beter zwart maken dan grafietpotloden. Zet alle gradaties grafietpotloden op een rijtje, van H tot B en je ziet: het is eigenlijk alleen maar grijs.

Vandaar Onyx. 

Onyx maakt beter zwart maar, wat er precies inzit is onduidelijk, je kunt ze minder gemakkelijk doezelen.

derwent-onyx-potloden

Faber Castell aquarel potlood

Dat zegt het al, je kunt ze met water bewerken. Maar dat doe ik niet. Ik gebruikte ze voor een experiment. Om fotorealistischt te tekenen.

Je maakt er een dikkere laag mee die je makkelijk kunt doezelen en het effect is wel heel realistisch als je op de foto ziet.

realisme met aquarel potlood

Het voordeel vind ik is dat je je ze beter kunt doezelen en bewerken met gum zonder dat het snel lelijk wordt. Dat komt omdat het een dikkere laag achterlaat dan grafiet potloden. Ik heb ze in 4B en 8b, zacht dus makkelijk te doezelen.

Pierre Noire houtskool

Goed denk je, houtskool is houtskool. eh, eh ,eh…no no mooi niet. Ik gebruikte altijd Derwent houtskool potloden. Maar ja, nieuwsgierigheid.

En deze is anders: lijkt wat dikker, ik zou het willen omschrijven als vettiger en dus lastiger te doezelen. Maar wel heel mooi voor streep effecten.

Zoals bij de wenkbrauwen van ogen. die kun je met 1 veeg laten vervagen zodat ze als het ware overlopen in de huid.

Dat lukte met derwent niet zonder te mengen met grafietpotlood. Ben ik nu om?

Nee, ze hebben allebei hun specialiteit.

De Derwent is echt geweldig voor achtergronden maar met de Pierre Noire kun je beter doezelen als je op de foto ziet.

Tombow mono zero

Eigenlijk een heel dun gummetje in een pen. Het voordeel: je kunt hele kleine lichtplekjes maken.

Die bijvoorbeeld ogen of huid super realistisch maken.

tombow

Bij de pijlen zie je de lichte plekken gemaakt met de Tombow. Werkt geweldig, alleen als iets echt wit moet blijven, dan kun je er beter omheen tekenen. Zoals bij de reflectie van de ogen. 

Na het gummen wordt het nooit meer helemaal wit.

Mesjes, opvangbak en schuurpapier

grafietbak en schuurpapier

Potloden slijp ik met een mesje. En haal ze daarna met de punt over het schuurpapier. Het grafiet wat er zo vanaf valt bewaar ik. Want daarmee, als je zag, maak ik bijvoorbeeld achtergronden.

9H potlood

Teken ik nooit mee. Veel te hard. Maar…ik maak er groeven mee in het papier. En dat ziet er net ‘echt’ uit als je losse haren tekent. Hoe dat eruit ziet zie je op de vergroting hierna.

Voor je dat doet: dat lukt alleen echt goed bij dik papier. In het boek staat ook waar je nog meer op moet letten voor je een tekening verprutst. 

Maar eenmaal goed lijkt het ‘net echt.’

9h

Grafietpoeder

Ik noem het apart omdat ik het verzamel als ik potloden slijp maar je kunt het ook gewoon kopen. In potjes en zakjes. Ik kocht laatst deze die je op de foto zit.

In water oplosbaar. Daar kun je echt makkelijk pikzwart mee maken, voor achtergronden. Alleen..met water. Hoe ik dat ga doen weet ik nog niet maar dat is een experiment voor later. 

Grafietpoeder verwerk ik op 3 manieren:

  • met watten
  • Tissue
  • of een kwast

Met een kwast krijg je enkel hele lichte effecten, logisch je duwt het poeder niet in het papier als met tissue of een potlood.

Met watten kun je licht doezelen maar wil je meer donker dan heb je tissue nodig. Hoe harder je drukt, hoe donkerder. Net als met een potlood.

grafietpoeder in zakje

Grafietpoeder heb je ook in een wateroplosbare soort. Ik experimenteerde daar een keer mee om een echt zwarte achtergrond voor elkaar te krijgen. Ik had het idee dat het met water oplosbare grafiet wel makkelijk zou gaan. 

Conclusie

Als je wilt weten waar je wat kunt bestellen heb ik bij veel gestelde vragen een lijstje gemaakt

Portret tekenen wordt nog leuker als je al die ‘speciale’ materialen kent en weet te gebruiken. En, nee deze lijst is echt niet compleet.

Ik weet nu sowieso eentje die er nog bij kan: kwasten. Met kwastjes haal ik niet alleen gum resten weg maar je kunt er ook mee doezelen. 

Ik gebruik kleintjes als je in de video ziet en ook die je op de foto hiervoor in de achtegrond. Het zijn allemaal eigenlijk make up kwasten. 

Dit waren de benodigheden op deze pagina:

  1. Watten – voor achtergonden
  2. Gum – om te doezelen
  3. Onyx potloden – voor meer zwart
  4. Faber Castell aquarel potloden – realistische huid
  5. Pierre Noire houtskool – voor o.a. ogen
  6. Tombow mono zero – mini gummen o.a. voor huid en ogen
  7. Mesjes, opvangbak en schuurpapier – grafietpoeder verzamelen
  8. 9H potlood – groeven in het papier voor ‘losse’haren’
  9. Grafietpoeder – wolken, achtergronden, water etc….

Overigens zijn mijn basis ingrediënten voor alle portrettekeningen:

  • B potlood
  • 3B potlood
  • Houtskool potlood

en kwastjes…

geschreven-Paul
7x verschil eboek

Portret tekenen is vaak geen appeltje eitje.

Omdat de meeste mensen achterstevoren beginnen.

Logisch, want je wilt het liefst ineens een portret dat lijkt. Maar dat is gelijk aan de Mount Everst willen beklimmen zonder weten hoe je touw en gereedschap gebruikt.

Ontdek hoe je stap voor stap realistisch gaat portret tekenen waarmee je een ‘amateuristische’ look voorkomt.

Download gelijk